måndag 4 april 2016

Recension - King Buffalo : Orion

Det har varit en lång väntan men Äntligen är den över.
King Buffalo har släppt sin första fullängdare, Orion.
Visst, sedan man lade ner Velvet Elvis, så har vi fått både en genial demo och en både snygg och otroligt bra split EP tillsammans med Svenska Lé Betre.
Visst, det har varit en viss tröst under tiden, men är man som jag, totalt såld på bandet, är inte ens för mycket tillräckligt nog. Demon har dessutom varit en ständig följeslagare sedan den landade i min spelare och hittills överlevt varje gång det behövts rensas bort musik på grund av platsbrist.







Självklart medför så högt uppskruvade förväntningar risker. Tänk om man inte gillar det som kommer? Men precis som på demon så presenterar grabbarna i bandet en otroligt välskriven och snyggt producerad musikalisk resa. En resa som absolut var värd att vänta på.

Allt som oftast så ligger sången och melodin som en sval, melankolisk och återhållsam filt över musikens monotona, suggestiva aggressivitet. Tillsammans bildar dom ett återhållsamt kaos av meditativ utforskande.  Att ligga i mörkret och lyssna på King Buffalo blir som en resa både bort och in i ens eget inre.
Måste jag jämföra detta med något annat för att ge en bild till den som undrar, så kan jag nog bara tänka på ett Pink Floyd på steroider.

Skivan växer för var lyssning och jag kan bara dra en lättnadens suck och dela ut det där extra esset. Det blir full pott, 5 ess av 5 möjliga. Och därmed ännu högre förväntningar inför nästa platta, som jag hoppas inte dröjer allt för länge innan den dyker upp. För jag vill bara ha mer. Mycket mer. Jag är övertygad om att även denna skivan kommer att existera på mitt minneskort längre än de flesta skivor. Helst skulle jag vilja ha den på vinyl för att riktigt kunna rå om den.

Sammanfattning:
Betyg 5/5

Favoritspår:  Sleeps On a Vine och Kerosene
Skivbolag: Osignerade (Skam!!)
Release: 15:e Mars 2016


Hemsida
Facebook
Bandcamp
 

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...