onsdag 9 maj 2012

Let the Good Times Roll Del 2 - En bit av Rockhistorien - N.J.B.

Här fortsätter serien Let the Good Times Roll. Här hittar du del 1.

Ett av banden som tilltalade lite extra i trakten och som brukade uppträda på Oknöfestivalen var N.J.B. Av outgrundliga anledningar (musikintresse och att en nära polare var bror till ena gitarristen kan ha haft med saken att göra..)  så kom jag bli deras alltiallo. Som alltiallo höll jag på med allt från att Rodda till att leka manager och däremellan pyssla med ljud, ljus, partaj och pyroteknik.

Dom startade som Night Jamming Band. Dom spelade bluesbaserad boogie/hårdrock och bestod till största delen av bikers, så det var alltid en skön mix av motorcyklar och bärs i deras kölvatten. De hade en en perfekt replokal (utom på vintern när den frös) i den gamla nedlagda biografen Roxy, vilket gjorde att det alltid fanns plats för lite trevliga sammankomster. 

Night Jamming Band


Första laguppställningen bestod av
Stefan "Mulle" Johansson - Gitarr
Peter "P-son" Andersson - Gitarr
Tomas "Idi" Idebrant - Trummor
Ulf Malm - Bas
Leffe Malm - Sång

Mitt första engagemang var egentligen när jag lyckades tjata till att en ljudtekniker på festivalen bandade deras framträdande 1984. Denna sättningen gjorde mig veterligen endast en Demo kassett som spelades in i Klippan i Skåne.
Demo - Night Jamming Band (lyssna här)
Big Wheels
Cheating Lady
The Man That I Am
Why
Jag tror sedan att det var i samband med att Idebrant gick vidare till Mönsterås Bluesband som bröderna Malm beslutade sig för att lämna bandet. Denna tid i bandets historia är lite luddig då jag inte var med i svängarna riktigt. Men i den vevan tog man in lite nya förmågor och sadlade om och började spela mer klassisk hårdrock/Metal. Namnet kortades dessutom ner till N.J.B.

Nya laget N.J.B. Mk I:
N.J.B. Mk I
 Arild "Aron" Karlsson - Sång
Magnus Halkjaer - Trummor
Stefan "Mulle" Johansson - Gitarr
Peter "P-son" Andersson - Gitarr
Lars Dannsäter - Bas

 
 Det var i den här vevan som jag började bli inblandad mer på allvar. Mestadels som roddare, men även utanför själva bandet då vi helt enkelt blev polare i allmänhet. Strax efter produktionen av demon som nämns i artikeln valde Aron och Halkjaer att kliva av, tror Halkjaer lade trumpinnarna på hyllan och Aron ville åt det lite hårdare hållet.

Den demon bestod av låtarna (Både versioner med Aron och Ubbe kan avnjutas här)
Cant You See
Set me Free
Tell Me Why
The End

Ny sångare hittades i Urban Henriksson från Målilla och på trummor Roger Gustafsson från Högsby. Ubbe fick ganska snabbt gå in i studion och lägga sin sång på den tidigare demokassetten och det är väl detta som får kallas den klassiska N.J.B. uppsättningen och karusellen började snurra på lite mer flitigt. Det spelades mycket runt om i Smålandstrakten.   

N.J.B. Mk II


Det blev även dags för den obligatoriska egenproducerade singeln och 1986 begav vi oss till Metrocord studion i Nybro för att spela in 2 låtar. Kvällen som vi kom hem från studion med demon till singeln, är ett datum som jag tyvärr är ganska säker på, 27 september 1986. Att jag vet detta med säkerhet är att när vi efteråt satt vi och festade, i vanlig god ordning, stod en radio på i bakgrunden och under nyhetssändningarna fick vi höra att Cliff Burton just dött i en trafikolycka i Dörarp.

Dock blev singeln riktigt lyckad och sålde bra, men vem skulle tro något annat med ett sådant snyggt omslag. :-) Just den bilden kan jag inte ta åt mig äran för, dock måste jag ta på mig ansvaret för loggan.




I Oktober hade vi i alla fall singeln i våra händer och den såldes lokalt i en del butiker och under spelningar. Så här i efterhand så blir man lite fundersam över hur rocksverige fungerade vad det gäller scenklädsel om man jämför med bilderna på bandet i civila kläder...


















En annan aktivitet som fungerade ganska bra lokalt, var när man ställde upp i den då rådande musiktävlingen över alla andra, Rock-SM. Två gånger ställde bandet upp och gick vidare från den lokala uttagningen. 1988 var det med cover på Sugar, Sugar och den egna låten Runaway i bagaget som man tog sig vidare. Dock gick det inte hela vägen efter deltävlingarna, men det var kul tävlingar, så långt det varade.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...