måndag 4 november 2013

Recension - Fangs Of The Molossus

Redo för lite Italiensk Psykedelisk Doom? Fangs Of The Molossus, en kvartett sprungen ur den Florentinska natten.

Gruppen blandar klassisk Doom med lite psykedeliskt och ockult invävt. Jag skulle vilja påstå att det är i det närmaste instrumental musik, även om det finns inslag av sång och inklippt filmdialog i musiken. Men den har en så pass tillbakadragen position i framförandet att det blir musiken som blir den stora behållningen. Särskilt då sånginsatserna är sparsamma och kanske inte de starkaste, men trots det sätter sin stämpel och stämning på det hela.

Man öppnar skivan med låten "Caligula" som hämtar sin inspiration från just filmen med samma namn. Att man är just inspirerad av film kan man se i videon nedan, "Cult Of The Witch Godsess" som antyder att FOTM:s musiköver lag är väldigt inspirerad av gamla Kult-skräckrullar och det är ju inte så dumt ibland. Och det är nog som ett fiktivt soundtrack till just gamla kultrullar som deras musik skall upplevas. Det är inte musik för massorna, utan mer för den lite mer specialiserade lyssnaren.

Det är inte det bästa jag hört, inte ens det bästa jag hört i genren, men det har ändå sin charm som det inte går att ducka för. Dock ser jag nog att vissa saker bör utvecklas inför framtida skivor, om man skall lyckas hålla mitt intresse och inte bara bli en spännande kuriositet i skivsamlingen, såsom sången. På denna skiva tycker jag att det håller bra som man valt att göra, men i långa loppet måste det nog till lite mer, för det är många som är duktiga på just sådan stämningsmusik, samtidigt som kundunderlaget är lite snävt.

Ett klart spännande och lite rolig bekantskap, som jag trots att det inte är på topp kan rekommendera, men betänk då att detta inte är allas kopp av The. Så därför blir det en allmänt hållet 2 ess av 5 möjliga. För en doomfanatiker eller kultfilmsaficionado skulle jag nog vilja höja betyget ett snäpp till en 3:a och då mest för att det just är en spännande kuriositet.

Sammanfattning:
Betyg: 2(3)/5
Favoritspår just nu: Cult Of The Witch Godesses och I Drink Your Blood