fredag 11 oktober 2013

Recension - Epidemics

 Det har undrats lite, här på bloggen, över svensk punk och var den finns nuförtiden. Plötsligt verkar det som om korken verkligen gått ur och den verkar flöda fram, både framförd på svenska och engelska. Vilket antagligen mest speglar hur insatt jag är i den svenska punkscenen just nu (Polarn' Per har bättre koll).
Men så länge den är bra, så skall det skrivas om den. Vilket osökt för oss till bandet för dagen, Umeå bandet Epidemics.

Norrlandspunkarna har just skrivit på för Transubstans som kommer att ge ut deras andra platta i ordningen. En skiva full av energisk fan anamma-rock alá traditionell punk. Gruppen har vad jag förstått just genomgått transformationen från trio till kvartett, bra eller dåligt, kan jag inte svara på då detta är det första jag hör från bandet. Jag kan dock konstatera att det från den synvinkeln låter riktigt bra.
Texterna kan ses som stundtals samhällskritiska, ibland med lite humoristiska vinklingar. Dock blir jag lite upprörd över vissa påhopp, så som i början på låten "I Am The Apocalypse" där man pekar långfinger till oss modebloggare, vad vi nu har gjort för ont här i världen. Förövrigt vill jag bara påpeka att dagens färg är Neonbrunt.:-)

Låtarna håller en genomgående trevlig kvalitet. Det är inte den bästa punkplattan jag har hört, men långt ifrån den sämsta heller utan den håller en väldigt jämn kvalitet med låtar som lätt sätter sig och blir riktigt trallvänliga stundtals. Sångerskan Emma Swanström låter stundtals lite grand som Helena Gutarra i La Puma, det är något med energin och fraseringarna... Dock kan jag tycka att studioarbetet kunde varit lite bättre, jag skulle gärna haft lite mer botten och bas i produktionen. Nu tenderar det att bli lite mycket diskant och mellanregister, men det kanske bara följer mallen för Old-school punken, vad vet jag. :-)

Kaxig punk med ös får väl bli den stora sammanfattningen. Det blir 3 spader av 5 möjliga för sköna Epidemics från mig.




Skivan kommer att släppas den 23:e Oktober på både digipack och vinyl. Här är videon till plattans bästa låt.




Mer om Epidemics:
Hemsida
Facebook
Spotify

Support The Bands You Like!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...