onsdag 26 juni 2013

Polarn' Per presenterar GodScum

Första gästinlägget här på SpaderEss, av Polarn' Per. Hoppas ni gillar hans lilla nedslag i Rock och ger honom ett varmt välkomnande.

Jag heter Per och är Musicoholic. Hej ,hej! Jag har kommit för att förstärka mitt missbruk genom att skriva några rader om det också... Först ut är en för de flesta troligen okänd akt. GODSCUM.
Jag gillar nämligen den lilla scenen. Jag gillar demo-scenen. Jag gillar egentligen mer än så, men den känsla som band på väg uppåt kan prestera är wow! Där lägger jag gärna lite fokus och det är där ni kommer få inlägg. Musiken kommer spreta, men jag kan utlova en gemensam nämnare. Gitarren. Gurkan. Orsaken till mitt missbruk... Nog om det, dax för några rader om musik!


 Jag pratar med sångaren i GODSCUM, Steven Tolkamp, om den cover-akt han brukar göra med Fake No More. Plötsligt droppar han den klassiska meningen att "trummisen har hoppat av". Det tar inte lång tid innan vi skrattar över hur klyschigt det är och hur svårt det är att faktiskt hålla ihop något. "A band is a like marriage, but with more characters", säger han. Det är nog sant. Jag vet inte om jag är enda exemplet på att det är tillräckligt svårt att hålla ihop ett par med sina barn, eller en förälskelse, så varför skulle det vara annorlunda med ett rockband?

Hans EP-plattor har möjliggjort för mig att följa honom, även fast han huserar i olika band och bor i Holland. Dessa är hans barn. Först släpptes en EP med nämnda Fake No More där ett antal klassiska Faith No More-spår fick ett nytt värdigt liv, sen en EP med Terry Bogus som spretar med utgångspunkt i Faith No More-soundet, men med en annorlunda och alternativ rock. Nu laddar han om för ytterligare en EP, med den nya besättningen i GODSCUM, ett band han själv tycker sig hittat "Det där lilla extra" med!

Steven var sista pusselbiten när bandet bildades. Det var efter ett av alla tribute-gig som allt gjordes till verklighet. I publiken fanns batteristen Twan Bakker, gitarristen Marcel Coenen samt veteranen på bas, Jochen Fuenders (från bl a "Reece" som spelat med Accept:s ex-sångare David Recce, trummisen Stefan Schwarzmann och UDO:s ex-gitarrist Andy Susemihl). Det dröjde inte länge innan svaret kom och snabbt resulterade samarbetet i några första inspelningar. Steven pratar lyriskt om produktiviteten och erfarenheten, glädjen att skriva, skapa. Det är inte utan att tanken kemi dyker upp...

Det är därför lätt att förstå att han är lyrisk över det som är på gång. Kärleken till musiken finns ju. GODSCUM är hans förälskelse. En passion han representerar väl, åtminstone med sin röst. Den låter ungt temperament, den som spänner mellan hopp och förtvivlan, kärlek och hat, minns ni? ...eller snarare jämför sångstilen med Mike Patton, som satte den schizofrena sången på kartan. Från vacker till monster. Från Easy till Jizzlobber. Den som Phil Anselmo gjorde argare, eller den som Nu-metal band gjorde ...ehe... illa! ...behöver jag nämna några april-skämt till band?

"Can I interest you in a demo?", frågar Steven nästan försynt när jag spånar iväg. Han klottrar ner länken till GODSCUM-klippet på Youtube och jag känner att han är stolt eftersom jag inte hunnit besvara frågan innan låten "The Great war" börjar spelas upp. Det är som att förlösa, säger han, och med dagens teknik går det undan. Sprid gärna, säger han. Så funkar det idag, inte som när man bytte tejper strax innan järnåldern. Allt går snabbare nu. Även rocken. Introt drar igång och byts mot metodisk hårdrock ala Pantera. Riff, ruff och trummor... Ja, det är tufft, men fortfarande sorterbart, inte som dagens alla ljudmattor i lager på lager.

Jag hoppas detta är ett presentabelt spår från EP:n, även fast Steven antyder att det kommer spreta en del. Det är så jag lärt mig att uppskatta hans projekt, jag tror inte GODSCUM är ett undantag. Jag frågar när EP:n kan avnjutas i sin helhet. Steven dröjer och svarar sen, "Soon, we are not under label pressure". Jag hoppas ändå att jag med några länkar kan bidra till att vi är fler som uppmuntrar bandet till en snar release! Jag gillar det jag hör!

/Polarn' Per



GODSCUM
http://godscum.org/
http://www.youtube.com/watch?v=phnlwdrjqPs
Steven Tolkamp
http://godscum.org/wp-content/gallery/steven/GODSCUM%20Steven%203.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...