lördag 6 april 2013

Recension - Some Kind Of Syndrome

Den 25:e Maj släpper Stockholmsbandet Some Kind Of Syndrome sitt debutalbum "Done With This" på bolaget Sliptrick Records.

Kvartetten bjuder oss på tämligen radiovänlig och svängig rock av modernare stuk, med en sång som ger 80-talsvibbar. Feta och fläskiga gitarriff, snygga solon och stabilt komp.

Dock kan jag känna att sången inte räcker till riktigt. Har lite svårt att sätt fingret på det, eftersom Greg är en duktig sångare över lag, men den blir lite platt och räcker inte hela vägen alla gånger. Särskilt i låten "Change" som dessutom ger ett väldigt Svenskt intryck med sina utdragna Hey! blir det lite tråkigt. Det musikaliska är riktigt bra, texterna är inte dumma, men som sagt, sången når inga riktiga höjder. Om det sedan beror på frasering och/eller sång melodins arrangemang kan jag inte riktigt få fatt på, men det är något. Och det gör mig aningen ambivalent. Det finns ett par hyfsade låtar, men helhetsintrycket når inte riktigt ända upp dit jag skulle vilja. Samtidigt hittar jag en igenkänningsfaktor i det hela till min tid med lokala band hemma i Småland på 80-talet, där ett sådant här alster skulle ha genererat mycket stolthet hos oss allihop. Jag tror att flitigt jobbat så kan nästa skiva nå klart längre upp på gilla stegen, men då behöver en hel del utvecklas. Både vad gäller sången och låt-arrangemanget.

Det är väl kanske detta som är syndromet?

Överlag snyggt hopsnickrat, och en klart värdig debutplatta, även om jag saknar de där riktiga killer låtarna. Produktionen och arrangemanget kunde ha mått bra av lite extra kärlek, det kan vara här som mitt lilla men runt sången kommer in. Jag tror att SKOS är ett typiskt band som faller in i fållan "Bättre live"

En tidigare singel med tre av låtarna som ingår på plattan kan hittas på Spotify.

Den Torra faktan:
------------------------------------------------------------
Line-Up
Greg - Sång
Mike - Gitarr
Fleming Lee - Bas
Vinnie - Trummor
Hennoks - Gitarr
Skiva: Done With This
  1. The Maze
  2. Fading Out
  3. Change
  4. Heal
  5. Set Me Free
  6. Unknown
  7. Coming Through
  8. The Maze (Akustisk)

Skivsläpp: 2013
Skivbolag: Sliptrick records
Hemmaort: Sverige

Facebook
Spotify


Support The Bands That You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...