lördag 11 augusti 2012

Sjörövare Se Hit! Nu blir det Rom Recension!


Sjöröveri och hårdrock är en match made in heaven. Båda har ju dödskallar som husdjur. Man kanske skall se hårdrockarna som en modern variant av piraterna. :-)

Vilket för mig osökt in på en annan sysselsättning som är gemensamt, drickandet. Närmare bestämt Rom denna gång, kryddad Rom.

Länge dominerades de sju grogglasen av Captain Morgan men nu har den gamle kaptenen fått konkurrens i form att ett svenskproducerat och prisbelönat "kvinnligt" alternativ, Brave Navigator.
Beskrivningen av namnvalet är som följer:
Namnet härstammar från 1700-talets kvinnliga piratlegender verksamma i farvattnen i Karibien. Mest kända är förmodligen Anne Bonny och Mary Read som framgångsrikt kapade handelsfartyg runt Bahamas och Jamaica. “Brave Navigator” var precis som sina samtida piratsystrar en modig utmanare och benämningen kommer från hennes beryktade förmåga att navigera genom förrädiska sund och passager.
Nog om detta och låt mig övergå till att försöka förmedla smaken på denna ädla dryck.
I denna klass av Spiced Spirits så måste jag säga att att den är riktigt god. Något sötare och mindre spritsmak än Kaptenen. Styrkan är 35% och priset ligger på 209:- för 75cl

Smaken är som sagt söt, med vanilj, arrak och honungs-toner. Går utmärkt att dricka rent som ett alternativ till Whisky, men kommer nog bäst till sin rätt som en Cuba Libre blandad med cola eller en Fidel Castro blandad med Ginger Ale.

Jag kommer absolut investera i en flaska som kan få lägga till mitt barskåp, om inte annat för att Kaptenen skall få lite sällskap och lite kvinnlig fägring i barskåpet.

Och för att göra som Rebel-Ängeln på Metal! bloggen, så måste jag ju givetvis navigera er till den rätta musiken att njuta denna dryck till. Valet blir självklart Iron Maiden - Ghost of the Navigator från Brave New World.


2 kommentarer:

  1. Tack för tipset, den ska jag testa! Rom och cola är min grej! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rom is da shit, om du inte gjort det tidigare, prova med Ginger Ale och en skvätt Lime så får du en Fidel Castro. Det är godis det med.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...