fredag 9 oktober 2015

Recension - Ponamero Sundown : Veddesta

Håll i hatten! Här kommer något bra!  

Ponamero Sundown är tillbaka och denna gången heter skivan Veddesta, tredje i ordningen.
Återigen får jag väl erkänna att detta skulle kunna vara en platta som jag är aningen jävig runt, och som skulle kunna vara lite jobbig att skriva om, om den skulle visa sig vara dålig, då jag känner basisten Robert Trisches, sedan hans dagar i The Quill.
Men, det behövdes inte många sekunder av lyssning för att dom farhågorna kunde fara all sin kos.
Detta är en grym platta.
Igen.





Det är kraftigt, tungt och rivigt. Låtarna är genomgående riktigt starka. Melodierna suger tag i en och släpper inte förrän sista tonen klingat ut. Texterna är fulla av sköna små visdomar framförda med Nickes underbara pipa som har en förmåga att låta både rivig och skolad på samma gång. Allt detta uppackat av snygg gitarr och stabil grundstomme i bas o trummor. Dessutom jäkligt snyggt och intressant producerat. Det här är inte en skiva som blir tråkig i första taget. Riktigt bra Hårdrockande Stoner som sätter hela själen i gungning och gör att man gärna sjunger med lite här och där.

Lite extra kul var att få se att en annan god vän, Christer Brandt, tagit omslagsbilden. Och eftersom jag tar på mig att Ponamero och Christer blev sammanförda från början, så väljer jag att känna det som att jag själv har haft ett finger med i spelet runt skivans skapande. Om än så lite... :-)

Betyget blir 4 benhårda Ess! Så, klart, gå och köp. Till Jul kan ni köpa skivan på vinyl dessutom. Vill man och kan man så ser man dom Live den 23:e Oktober på Copperfields/Sweet Leaf.


Sammanfattning:
Betyg: 4
Ess
Favoritspår: Bottom Of The River (vem kan motstå en låt med ko-klocksintro?)
Skivbolag:
Transubstans Records 
Release: 25:e September 2015

Bandcamp
Facebook
Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...