fredag 2 oktober 2015

Recension - Clutch : Psychic Warfare

Idag tänkte jag bjuda på något riktigt häftigt!
Clutch förra platta, Earth Rocker, träffade mig mitt mellan ögonen. Total knockout! Den tog sig lätt in på 2013 års årsbästa lista. 

Nu är Marylandgrabbarna tillbaka med uppföljaren Psychic Warfare, och det är bara att ödmjukt böja på huvudet inför ännu en dundrande succé.  
Neil Fallon och hans vapendragare fortsätter musikaliskt på det inslagna spåret som förra skivan stakade ut. 
Men, man gör det till och med aningen bättre i min öron. Man låter som vanligt bluesen bubbla starkt under den rockiga ytan, men man skruvar upp den rockiga delen ett snäpp till.

Clutch förvaltar sitt arv väl, det låter omisskännligt som Clutch. Dom har verkligen lyckats att skapa sig sitt eget sound. Det finns liksom ingen jämförelse uppåt, utan ibland när recenserar andra grupper är det inte helt ovanligt att det är just Clutch som får bli referensen.
Neil har som vanligt sin aningen mässande sångstil, även om han stundtals lugnar ner sig och är mer melodisk. Musiken är briljant och driven, och framför allt aldrig tråkig.

Det går inte att komma ifrån: när Clutch är som sämst är dom riktigt bra. Och när dom är i sitt esse, som här, ja då är dom ostoppbara. En ren naturkraft av soniskt angrepp. Jag kan inte annat än hala fram rockärmsesset och slänga ut ett femtal i Ess. Hoppas verkligen att jag kommer att kunna gå och se grabbarna i December när dom ställer sig på scen i huvudstaden igen. För på denna skivan finns det ännu ett par låtar som kan bli riktiga live-klassiker för Clutch (som om dom behövde fler? :-)). Mitt råd är, spring och köp, denna skivan är ett måste.

Sammanfattning:
Betyg: 5
Ess
Favoritspår: Sucker For The Witch och Our Lady Of Electric Light
Skivbolag: Weathermaker Music
Release: 2:a Oktober 2015





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...