onsdag 7 oktober 2015

Polar'n Per går på bokrelease för AC/DC - Love at first Feel

Boksläpp för "AC/DC - Love at first feel"
Det är lördagskväll på Scandic Malmen 2015-10-03 när den kanske mest insnöade rockboken på många år "AC/DC - Love at first Feel" (Premium Publishing, 2015) ska släppas. Boken som skrivits av Anders Hedman och Mats Larsson är resultatet av flera års fascination av AC/DC:s första turné i Sverige 1976.

Mats berättar:
- Jag växte upp i skånska Höllviken, på en sommarort i Skåne, och jag var väl runt 14 år när jag upptäckte AC/DC. Det var ju wow direkt och brorsan som inte kunde undgå att ta notis om mitt intresse pekade en dag ut mot Nyckelhålet, ett dansställe, och sa "Där spelade AC/DC 1976!"

Jag trodde inte på honom ett ögonblick, det var liksom helt utom rim och reson, skulle ett av världens främsta rockband spelat på gamla dansbanan?

Hur sjukt är inte det?

Jag bar med mig det länge men kunde inte släppa tanken. AC/DC i Höllviken, det gick bara inte att låta det passera utan jag blev tvungen att kolla upp hur det låg till...


Mats Larsson
Anders får givetvis också något romantiskt skimrande i blicken, som den AC/DC-fanatiker han är, när han pratar om bandet;
- Det var givetvis omöjligt att komma i kontakt med AC/DC. Dom gör inte media. Än mindre gör dom intervjuer så det var givetvis svårt att förverkliga med deras deltagande.

När bandet gör intervjuer idag så kallar dom till en presskonferens i typ Berlin. Dit får journalister från hela världen flygas in och trängas för att kunna ställa någon enstaka fråga.

Vi lyckades däremot få kontakt med Mark Evans (basist 1975–1977) via hans management under förespeglingen att jag gjorde något om hans nuvarande musikaliska inriktning. Samtalet gled givetvis in på denna boks tema.

På frågan om Anders har lärt sig något nytt om AC/DC under arbetet med boken svarar han snabbt, "Nej, jag tror inte det!" Han skiner upp och fortsätter, "Däremot har jag lärt mig massor om svenska dansband..." Vi skrattar flera stycken, där står i minglet när Anders vidareutvecklar dessa dansanta deoderanters betydelse för boken.

Anders Hedman
Boken, som är väldigt snyggt layoutad, den är full av bilder. Det hjälper givetvis till att skapa stämning runt temat, och även fast bilderna inte återger spelningarna eller bandet så skapar de ett kontext som gör boken till ett rikt och trovärdigt tidsdokument. Här finns ingen VM 58-konspiration. Världen var annorlunda 1976. Instagram, Twitter, Facebook och mobilkameror var inte uppfunnet och samtalen med vittnen och referenser till samtida skildringar får sätta grunden till att återge Sverigeturnén.

Det kan låta fattigt, men det är det inte, det har bidragit med ett djup, arkivgräv och nyfikenhet som bygger trovärdighet och sammanhang som annars skulle hamna utanför en vanlig berättelse. Ett exempel är ABBA-kopplingen, där AC/DC var en utbytesakt när EMA telstar och, den i Sveriges rockhistoria ständigt återkommande, Thomas Johansson sökte arbetstillstånd för banden.

Däremot finns ett antal annonser, någon enstaka poster och signerade vax som kan vittna om när AC/DC intog dansbanor och rockklubbar runt om i södra Sverige det där året 1976.

Så där ser en riktig uppskattning ut! 
Jag konstaterar snabbt att det finns gott om kärlek till bandet som drivit dessa herrar till att sammanställa detta lilla underverk.

Jag kan inte låta bli att charmas av berättelser om hur bandet kläms in med ett trångt set mellan dansbanden Chinox och Matz-Ronnies. Det finns även en värme och en och annan tragisk historia om vad priset kan vara för att som 14-årig tjej umgås med rockmusiker, men den storyn sparar jag för er som vill läsa boken.

Boken är enligt mig en fullträff, fem ess av fem möjliga (5 av 5) i denna första limiterade upplaga (med ett exklusivt litet fotopaket bifogat)...

Det höga betyget motiveras av att jag aldrig läst en så smal rock-bok, det motiveras av hur snyggt boken sammanställts grafiskt och med lättsamma berättelser som skapar ett kontext kring varje spelning som bidrar till, och bygger myten om denna första turné...

Författarna berättar om boken
När jag frågar om författarnas förväntan på boken så är dom snabbt ense. Det är att det ska komma fram några bilder och ytterligare berättelser som kan hjälpa till att fylla storyn ytterligare. Alla år av arbete som både före beslutet att förverkliga boken 2006 inneburit timmar, för att inte säga år, av grävande musikjournalistik verkar med andra ord inte minskat ivern att hitta ytterligare arbete kring denna bok.

Många av de band som slog stort på 70-talet har till och med anlitat arkivarier för att pussla ihop deras brokiga minne från ändlöst festande så Anders lägger även till att han givetvis ska skicka en bok personligen till Angus Young. Med vetskapen om att Angus är i det närmaste absolutist och därför kanske kan addera ett nyktert perspektiv på denna turné...

Jag ser hur det blixtrar till i hans blick när han pratar om det och han förtydligar att möjligheten finns där eftersom Angus ofta stannade vid gitarren när Bon Scott och dom andra grabbarna i AC/DC gick ut och röjde, dvs varken alkohol/droger, groupies eller något annat kunde konkurrera med denne legendars målsättningar inom musiken!

Brorsan Anders samtalar med Anders!
Jag gillar det jag läser och jag gillar hur den flyter på, det är sträckläsning jag pratar om, så starta inte läsningen allt för sent när du väl öppnar pärmarna till denna resa...

Detta är en tidsresa som bör upplevas av varje musik- eller kulturintresserad person som är läskunnig, jag lovar, den ger sin behållning! Den är alltså inte bara "For those about to rock!", det är " Love at first feel"!

/Polar'n Per

Tre starka kort med boken
1. Det insnöade kring rocken
2. Tidskapseln boken utgör
3. Det trevliga formatet som i denna första limiterade utgåva omfattar en fantastisk fotosekvens med Angus Young i Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...