fredag 3 juli 2015

Recension - Datura4 : Demon Blues

Bakom det klatschiga namnet Datura4 gömmer sig mycket riktigt en kvartett. En jävligt svängig kvartett dessutom.

Bandet kommer från Australien och levererar en sugande skön och rejält tunggungande Bluesrock som går rakt in i hjärtat.Dom har funnits en stund, men som jag förstår det så är Demon Blues deras debutalbum.
Datura, eller änglatrumpet som den också kallas, är en hallucinogen blomma, så det är väl inte helt konstigt att vi dessutom hittar en hel del  sköna psykedeliska undertoner i musiken.
Det blir inte heller sämre av att det i det hela finns en skön pop-känsla som bara gör låtarna känns mer hit-laddade och stundtals radiovänliga.





Låtarna är kantade av snygga gitarrer och sköna melodier. Det andas sent 60, tidigt 70-tal om vartannat utan att för den skull låta omodernt. Ibland kan man ana lite Blue Öster Cult i tongångarna och det går ju alltid hem hos mig.
Det är musik som gör en glad så här i sommarvärmen. Jag vill inte på något sätt uppmana folk att äta Datura, trippen skall tydligen kunna vara ganska opålitlig och hemsk, men jag vill med styrka hävda att var man bör lyssna på Datura4.
Skivan släpps den 10:e Juli via Alive Naturalsound och ges ut i en mängd utgåvor. Där den grymt snygga och psykedeliska starburst vinylen automatiskt går in på min önskelista. Gimme!


Betyg, ja det blir solida 4/5 Ess!  Ligger riktigt bra till för årsbästalistan. Skitbra, helt enkelt!!
Låt änglatrumpterna ljuda!




Facebook






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...