fredag 13 mars 2015

Recension - Spiral Skies : A Queendome To Come EP

Svenska Spiral Skies spelar en vacker och skön 70-tals rock sprungen ur det ockulta och folkliga.

 Det är lika bra vi får det överstökat med en gång, det går inte att låta bli att jämföra dem med Purson och/eller annat valfritt band i samma genre med kvinnlig sångerska. Med det sagt, vill jag bara påpeka att det på inget sätt är något dåligt, för min del, då det är en sättning och genre som jag gillar skarpt.

Musiken har ett drömskt, vacker och lite vemodigt drag, men med stor värme trots sitt något svala framförande.
I soloslingorna andas det av gammal folkmusik. Sången har ett skolat drag som jag normalt inte är så förtjust i då det gärna blir lite för putsat, men här tycker jag det fungerar riktigt bra.

Jag får en hel del bilder i mitt huvud när jag lyssnar på denna EP. Jag ser skog, en dunge, en eld. Runt elden dansar en ring av prästinnor. Dom flyter lättsamt fram medans det skymmer. Kan vara en midsommarnatt. Det är ljust i mitten, men ute i kanterna lägger sig mörkret.
Allt sett via en kameralins med ett 70-taligt diffus-filter pålagt. Känslan är lite som en gammal klassisk Timotei reklam, fast med en lite mörkare twist och bättre musik.
Jag vet inte om det beror på att jag snubblade över bandet den första veckan i år som har bjudit på  solsken alla dagar, men trots att det finns ett melankoliskt anslag i musiken och en stor dos ockultism i texterna, så ser jag det hela som en ljus och positiv upplevelse. Jag blir glad helt enkelt. Generellt så är mitt enda problem med skivan att den är just en EP. Det är lite för kort. Jag vill ha mer.

Ett betyg till denna EP skall det givetvis bli. Jag ger Spiral Skies  3 starka Ess, gränsande på 4, men jag spar lite till en möjlig fullängdare.


Och bor man i Stockholm, så har man chansen att se dem live i närtid, 25/3 på  Pub Anchor och den 15/4 på Harry B James.



Bandcamp
Facebook


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...