fredag 27 mars 2015

Recension - Lizard Queen : Third Eye

Lizard Queen, från Italien, startar starkt med sin andra fullängdare Third Eye.

Första låten "Khan" startar skivan med skön och stämningsfull strupsång i introt. Jag vet inte om det beror på att jag just håller på och kikar på serien Marco Polo som gör att det slår an en extra skön nerv i mitt inre. Varför används inte detta mer i stället för growl? :-) Sedan bara fortsätter det, tungt, lugnt och fuzzat. Någon kallade dem för Lo-Fi Doom och det är väl inte helt fel, men samtidigt så finns det så mycket att hitta ljudbilden ändå. Massor med små snygga detaljer, som strupsången jag nyss nämndeoch småmässande i början av "Buddadharma". Snyggt!

Skivan känns ibland lite lång, och med en speltid på 85,06, fördelat på 12 låtar, så är det kanske inte så underligt heller. Lägg därtill det långsamma och lite monotona framförandet överlag.
Exempelvis den i övrigt underbara låten "Silver Spoon" hade i min värld varit rena hitlåten, men med sina 12,55 så känns den efter en stund som väldigt lång.  Kan man dock bortse från allt detta och hitta in i musiken, så är det en riktigt guldkorn för sin genre. Jag tror inte detta är något för den som föredrar snabb och glättig trallpunk, men har man dragningen mot Doomstråken, rätt sinnesstämning och lutar åt en del psykedeliska anslag, ja då är man hemma.


För att inte göra denna sammanfattning lika lång som skivan, Bra betyg blir det. 4 Ess. kort och gott.


>

Facebook
Bandcamp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...