tisdag 28 oktober 2014

Recension - Heart : Heart & Friends - Home for the Holidays

Klassiska band i all ära, och visst, Heart får väl kvala in i den kategorin.
Om inte annat för sina tidiga år, då dom gjorde grym musik, med sin monsterhit "Barracuda" som krona på verket.
Men jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till bandet nuförtiden.
Systrarna Wilson har i alla fall beslutat sig för att ge ut en skiva lagom till julhandeln, Heart & Friends - Home for the Holidays. I mina öron är det en riktigt underlig skiva dessutom.

Till att börja med så är det en Liveskiva. Den innehåller dessutom en massa mer eller mindre roliga gästartister. Det är dessutom en skiva med tonvikten lagd på jullåtar.

Men, man väljer även att lägga in ett par låtar helt utan julkaraktär, som till exempel ovan nämnda brottarhit "Barracuda", är just det som ger det en lite extra underlig karraktär. Lägg därtill en helt ovidkommande cover i sammanhanget i form av "Stairway To Heaven", samt ett gästspel med Sammy Hagar i hans låt "All We Need Is An Island". Inte direkt låtar jag förknippar med jul.
Resten av skivan är mestadels ett enda långt och smetigt sammelsurium av trista jullåtar. Den enda låt jag kommer att ta med mig från skivan är Sammy Hagars alternativa jullåt, "Santas Going South", som jag nog kommer att ha med på min egen samling jullåtar i år.
Visst, det var många år sedan detta bandet hade någon form av edge, men att bli så här kommersiellt tråkiga? Brrr.... Det är sådana här skivor, som gör att jag ibland undrar, om det inte är rätt åt skivbranschen att den stundtals anser sig befinna sig i djup kris. 

Den aktuella skivan har riktigt bra ljud, det finns ett par gästartister som kan ses som intressanta, med Sammy Hagar i spetsen (enligt mig), men i övrigt blir det mest bara tråkigt och ganska oinspirerat (återigen enligt mig). Bara för att skivan innehåller just "Barracuda", Sammy Hagar och att vi ändå skall vara snälla inför julen, så ger jag den ändå 2 Ess av 5 möjliga. Men då är jag snäll och vill ha mycket julklappar i år.


Sammanfattning:
Betyg: 2/5

Favoritspår: Santas Going South och Barracuda
Skivbolag: Frontiers Music
Release: 7:e November 2014

Mer om Bandet:
Hemsida



Support The Bands You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...