söndag 31 augusti 2014

En liten ölrecension - Mastodon : Black Tounge

Mmm...Mastodon.



Antagligen är jag sist på bollen som vanligt, men nu har jag äntligen smakat Mastodon ölen Black Tounge. En Double IPA, vilket borgar för riklig smak och hög alkoholhalt. Det är en tuff och smakrik öl, som smakmässigt snarare drar iväg åt stout hållet enligt mig. Men det är enligt mig (återigen) ingen nackdel, då jag gillar stout.

Att hälla upp denna nästan svarta dryck tar sin lilla tid, då den ger en rejäl och vacker skumkrona. Väl upphällt kan man konstatera att ölet har en behaglig doft med touch av kaffe.
Första sippen avslöjar en behaglig och ganska komplex och lite torr smakpalett, med smaker som kaffe eller bränd choklad, med en aning tjära. Lagom kolsyrad. En av de hittills bästa merch-drycker jag smakat. Dock inget man drar i sig en back av i solskenet utan snarare något man njuter någon enstaka flaska av, då och då. Vilket i sig är ganska bra, då priset på nästan 40:- inte direkt inbjuder till överkonsumtion. Men den är god nog att dricka även för den som inte är ett die hard Mastodon fan.

2 kommentarer:

  1. Kanske funkar med mörk choklad till. Imperial stout och choklad är underbart =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en bra combo skulle jag tro.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...