fredag 4 april 2014

Recension - Band Of Skulls : Himalayan


Engelska alternativrockarna Band Of Skulls är tillbaka med sitt 3:e album Himalayan.

Man sätter iväg ut på en tripp som spänner från klassisk gitarrbaserad rock till lite mer experimentellt, men hela tiden med rejält med attityd och glimten i ögat. Det är en skiva som verkligen växer.
När jag lyssnade på den första varvet blev jag lite besviken, för jag hade deras tidigare låt "The Devil Takes Care Of His Own", som jag tyckte var en riktig dräpare, i bakhuvudet. Och någon sådan direkt låt kände jag inte fanns här, inte direkt i alla fall.
Men för vart varv jag lyssnat på skivan så har jag fått upp ögonen mer och mer. Det är rejält med nyanser och en väldigt välsnickrad platta. Allt från det musikaliska till texter och produktion. Dessutom gungar det och svänger som bara den, och det gillar jag. För att inte tala om att den har en kvalitet som gör att den passar väldigt bra för promenader i den gryende vårsolen. Musikaliskt har skivan som sagt stor spännvidd, man hittar här kryddningar av allt ifrån Led Zeppelin till The Black Keys. Det blir även en del stänk av glamrock.
Skivan är både cool och kul på samma gång, och även om det ibland är både melankoliskt och tunga texter, så blir jag ändå glad när jag lyssnar på skivan. Kan bero på att man låter musiken vara lekfull emellanåt.
Det är bara att konstatera att Band Of Skulls lyckats ännu en gång och det med en skiva som växer för varje spelning. Jag har lyssnat en hel del på plattan och ännu har den inte lycka tråka ut mig.

Det blir 4 ess av 5 möjliga, rätt och slätt.






Sammanfattning:
Betyg: 4/5

Favoritspår: Toreador och Heaven's Keys
Skivbolag: Electric Blues Recordings (UK) Pias (Europe)
Release: Mars 2014




Bandet består av följande lirare:
Matthew Hayward - Drums
Russell Marsden - Guitar & Vocals
Emma Richardson - Bass Guitar & Vocals

Tracklist:

1. Asleep At The Wheel
2. Himalayan
3. Hoochie Coochie
4. Cold Sweat
5. Nightmares
6. Brothers And Sisters
7. I Guess I Know You Fairly Well
8. You Are All That I Am Not
9. I Feel Like Ten Men, Nine Dead And One Dying
10. Toreador
11. Heaven's Key
12. Get Yourself Together

Mer om Bandet:
Facebook
Hemsida




Support The Bands You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...