fredag 28 mars 2014

Spader Ess Nostalgitrippar - Blue Öster Cult

Blue Öster Cult upptäckte jag hemma i min polare Mulles pojkrum. Förutom att vara en av traktens talangfulla gitarrister, så hade han en imponerande skivsamling, där stor del av hårdrocksgrunden lades. Den första skivan som spelades av BÖC var liveplattan On Your Feet Or On Your Knees. Efter det fanns det ingen återvändo. När jag sedan lyssnade på Fire Of Unknown Origin, ja då föll jag platt. Och jag har inte rest mig upp sedan dess. :-)

Gruppen har ofta fått etiketten som hårdrock för intelligenta. Hur det står till med det vet jag inte, men jag misstänker att en orsak kan vara deras inspiration och flitiga samarbete av och med författare och poeter.
Däribland författaren Michael Moorcock som därmed ger oss en koppling till bandet Hawkwind (som jag nostalgitrippade om här).  Förutom deras lite "spacejam-psykedeliska" inriktning. :-)
Till exempel så är min absoluta favoritlåt med BÖC, "Veteran of the Psychic Wars" ett samarbete mellan Michael och bandet.




Ett par skivor som man inte får missa i deras katalog är dessa, även om det är som vanligt, att de flesta är lika bra.

Givetvis deras otroliga liveplatta On Your Feet or on Your Knees, den var inte bara min inkörsport till bandet, jag håller den som en av de essentiella liveplattor som man bör ha i sin samling om man gillar just liveskivor.








Sedan går det ju inte heller att bortse från min egen favoritskiva i deras katalog Fire Of Unknown Origin, som förutom otroligt bra musik ger oss ett riktigt snyggt skivomslag.





BÖC har givit ut ett par storsäljande album, där Agents Of Fortune är det som sålt bäst och har flest kända låtar. Ett måste med andra ord!





Sedan kommer vi till den kanske lite udda fågeln, konceptskivan Imaginos, som skapades tillsammans med en av gruppens stora inspiratörer, producenten, managern och poeten Sandy Pearlman.
Udda för att det kanske inte är deras bäst säljande platta direkt, men även för att det kanske mer var gästartister som medverkade på skivan än bandmedlemmar. Det finns en hel del andra kontroverser runt denna skivan, men i mina ögon är den klart underskattad och klart värd att lyssna in sig.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...