torsdag 6 mars 2014

Dagens Musiktips - Reignwolf och Angel Olsen

Ibland är det spännande hur musikens vindlingar ter sig.
Min kära dotter som ibland (mer än ibland, men det kan jag inte ge henne för då kan hon bli mallig) visar på osedvanligt bra musiksmak, pekade iväg mig till en artist som är bokad på sommarens Bråvallafestival, Reignwolf.
Stop in the name of Love -Putin
Instant love, från min sida. Mer om det senare, för nu skall jag börja raljera. (raljering är en av mina starka grenar, och hade det varit en OS-gren så hade jag antagligen snott en del medaljer rakt ur Putins trångsynta och krigsgalna händer (Nog om den galningen, nu över till musiken.)).



Ofta så känner jag att när det kommer till band så är en trio det optimala. En kvartett är inte heller så dumt, men en trio får jobba lite extra på sitt uttryck för att gå hem. Det gäller att skala ner och förstärka det som skall nå fram. Låten och drivet blir lite extra viktig. Se på band som exempelvis Motörhead. Dom har aldrig varit så bra som när dom är en Trio. Eller Rush, eller Grand Magus... Eller någon annan trio som du gillar.....

Så kommer vi till den nyss nämnda Reignwolf. Vi snackar nu om ännu mer komprimering, då detta handlar om ett enmansband.
Reignwolf, eller Jordan Cook som han egentligen heter, är en ren naturkraft som på egen hand pumpar ut skönt dementerad, hårt fotstampande, elektronisk blues. Det är snarare rå känsla än rent finlir, men ack vilken känsla.




 Här är ett performance av honom.


Men för att återgå till min tes om att en trio är ett ganska optimalt tillstånd, så tänkte jag även spela denna lilla video med Reignwolf (eller om man tittar på vädret, kanske skulle vara Rainwolf i stället), där han börjar ensam och en bit in i låten får uppbackning av trummor och bas. Trycket ökar en aning om man så säger....



 För att fortsätta den vindlande raljeringen så var det så att när jag började undersöka mer om Reignwolf, så hittade jag en artikel från tidningen Rolling Stone, som listade honom som en av de 10 nya artister som man skall hälla ögonen öppna för.
Som den sanna samhällsvän jag är, så har jag kikat igenom den artikeln, och kan härmed konstatera att ni i stort sett kan skita i de andra artisterna som listas. Det är Reignwolf som är artikelns behållning. Så när som på en annan artist. Angel Olson. Ta och kolla in henne med.



Så, raljerandet över för denna gången....

Hemsida Reignwolf
Hemsida Angel Olsen

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...