måndag 10 februari 2014

Recension - The Grand Trick : The Daily Dose EP

The Grand Trick är ett Linköping/Norrköpings gäng som funnits i ett par år och vridit ur sig ett antal alster genom åren. Tydligen.

För trots att dom spelar i ett härad som normalt smeker mina örongångar till njutning, det vill säga en svängig musik med viss retro känsla, så har dom aldrig nått mina hörselorgan tidigare. Och det kanske bara är bra det... För ärligt talat, jag har lyssnat lite på deras äldre skivor i samband med att jag fick nys på den senaste EP:n, The Daily Dose, och jag skulle vara en lögnare om jag hade sagt att jag gillade det överdrivet mycket, även om det tidigare materialet var långt ifrån dåligt.
Förrän nu, det vill säga.

På senaste EP:n tar man i mina ögon ett rejält kliv framåt. Ett mycket modernare sound som inramar det annars så 70-talssvängande gunget. Dessutom med en ny sångare, eller ny och ny, skivan släpptes redan i Mars 2013, men nu backar man upp den med en språjlans ny video och börjar förbereda sig för ett fullängdssläpp. Toby Pointer som rattar micken, har en stämma som ibland påminner mig lite om Takidas sångare, Robert Pettersson, med mycket svängigare och roligare uppbackning. För vem kan motstå musik som är så skönt kantad av Hammond-orgel.

Texterna går åt det mörkare hållet och behandlar ibland vissa skuggsidor av livet, vilket gör att funderar på om det kan vara något med att växa upp i skuggan av en domkyrka som gör att det från dessa trakter kommer så otroligt mycket skön och mörk musik just nu.
Även videon, som är mycket snyggt filmad, är av det mörkare slaget och tar upp självskadebeteenden av olika slag och innehåller en hel del starka scener.




Det blir ett ganska enkelt betyg denna gång, även om jag har svårt att välja en favoritlåt av de tre spåren. Det blir tre starka EP:ess av fem möjliga, kryddat med en rejäl förväntan inför nästa fullängdare, som borde kunna kamma hem ett ännu bättre betyg om den kan införliva vad EP:n lovar.


Sammanfattning:
Betyg: 3/5

Favoritspår: The Daily Dose
Skivbolag: White Line Recordings, Record Heaven/Transubstans
Release: 31 Januari 2014







Bandet består av följande lirare:
Toby Poynter (Vocals)
Stefan Johansson (Guitar)
Peter Carlsson (Guitar)
Magnus Nilsson (Keyboard)
Jonas Malmqvist (Bass)
Daniel Larsson (Drums)

Tracklist:
1. The Daily Dose
2. Mudbound
3. Falling

Mer om Bandet:
Facebook
Hemsida
Spotify




Support The Bands You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...