torsdag 20 februari 2014

Recension - Blackfinger (featuring Eric Wagner)

Blackfinger (featuring Eric Wagner) har släppt sin självbetitlade debut.
 Har man dessutom en "featuring" med i samband med bandnamnet så flaggar det ju för att det är något speciellt. Och visst är det det det.
Eric Wagner besitter en inte helt okänd stämma inom metal/doomscenen (ex. Trouble), och Blackfinger får väl ses som lite av hans kärleksbaby, då han tydligen jobbat på låtarna i ganska många år, innan han satte samman bandet för att nu till slut sätta spåren på pränt.

Elva låtar in alles. En förhållandevis lugn platta, inget dubbeltrampande i kvadrat här, utan istället tyngd och mycket riffande. Musiken ligger väl lite mer mot den mer lättsmälta sidan av doommetallen. Inte helt olikt Black Sabbath, särskilt med Erics röst. Även om han nu har ett aningen större omfång än vad Ozzy brukar visa upp. Mycket effektivt och kompetent gitarrspel uppbackat av en rytmsektion som verkligen kan leverera åska när så behövs. Wagners röst fungerar otroligt bra i sammanhanget och jag är extra svag för hans mer lågmälda stämma, när han närmar sig en Peter Steele känsla.

Skivan börjar starkt med "I Am Jon" och sedan bara fortsätter det. Jag skulle inte vilja säga att skivan innehåller några riktiga upptempo-låtar, för även när det ångar på som värst, så går det i ganska maklig takt. Dock bjuds vi på lite lugnare ballader, och även finstämt fiolspelande i "As Long As I’m With You". En variationsrik skiva med många fasader som är väldigt snyggt uppbyggd.

Mitt samlade känslomässiga intryck av skivan är melankoli, vilket borde kunna slå an våra nordiska sinneslag. Jag tycker hittills att 2014 bjudit på ett par riktigt bra alster, och detta är inget undantag. En skiva som platsar i vilken samling som helst. Det blir fyra starka Ess av fem från min sida. Skivan finns på Spotify, så det är bara att ta ut den på en åktur.

Sammanfattning:
Betyg: 4/5

Favoritspår: I Am Jon, Why God och As Long As I’m With You