fredag 17 januari 2014

Recension - Tear Them Down : Their Fault, Our Problem


Göteborgspunkarna Tear Them Down släpper den 31:a sitt debutalbum Their Fault, Our Problem. Och att det släpps punkplattor just nu, gärna med lite social agenda, känns jävligt rätt helt enkelt, med ett val som står och bankar på dörren längre fram i år.

Skivan är en 14 låtar energisk urladdning, på 35 minuter. Vilket gör att låtarna avverkas i rena Ramonestempot, med ett par undantag. Och även om det är trallvänligt så det räcker så är det väl där som jämförelsen slutar med Ramones för min del, utan det blir lite mer en kombination av The Briggs och Dropkick Murphy. Snabbt, med en anstrykning av Irländska pubar. Ibland kan det dessutom andas lite av tidiga Backyard Babies.
Musiken är väldigt välspelad men blir i mina öron lite väl enahanda och mer utmattande i längden, vilket gör att jag helt enkelt inte riktigt tar till mig budskapet som det förtjänar. Det känns mer som punk gjord för ölskrålande än för eftertanke, vilket inte är något fel i sig, men för mig blir det svårt att hålla fokuset. Även om musiken inte är helt onyanserad, så känns den lite för rak för min smak (vilken rimsmed man kan vara).

Texterna är uteslutande på engelska och har som oftast ett socialt engagemang, och precis som språkvalet, med en allmänt internationell inriktning, så den som hoppas på politiskt riktade texter inför valet får leta någon annanstans.

Jag antar i rätt sammanhang och rätt person, så är det här en höjdarplatta, men för mig som fortfarande inte har utvecklat mig ur den traditionella 70-tals punken, så blir det mer ett mellanting. Men en skiva som man kan ta vissa godbitar ifrån, vid rätt tillfälle, så att säga. Så det får bli tre spader av fem möjliga.

Sammanfattning:
Betyg: 3/5

Favoritspår: Bomb City och Modern Times
Skivbolag: Plunk Records
Release: 31 Januari 2014






Bandet består av följande lirare:
Cyndi: guitar/vocals
Gorb: guitar/vocals
Jonte: bass/vocals
Maaran: drums

Tracklist:
1. Bomb City
2. Over The Sea
3. Modern Times
4. Fight
5. 1986
6. Election
7. Small Town
8. Oh, The Irony
9. Im Dead
10. Punk Rock Love
11. Violence
12. Not Listening
13. Take It Out On Me
14. Our Time

Mer om Bandet:
Facebook
Hemsida




Support The Bands You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...