onsdag 13 november 2013

Dead Soul revisited

Ibland när man skriver sina recensioner så går det lite fort.
Dead Soul recensionen var en sådan.
Inte så att något av det jag skrev där inte gäller fortfarande, bara det att efter att ha lyssnat ganska intensivt på skivan ett tag så känner jag att det är så mycket mer som jag vill säga om skivan.


Till att börja med, så när jag lyssnade på skivan initialt för recensionen, så gjorde jag det ganska ensamt för jag hade bara skivan digitalt och då blev det mest i hörlurarna till min telefon, men sedan jag köpte skivan har den spelats ännu flitigare här hemma. Framför allt för att jag inte är ensam om att tokgilla bandet, frugan är lika besatt av Dead Souls musik som jag. Vilket betyder att vi sätter på skivan om varandra och all denna lyssning gör att man utvidgar sina tankar, vilket föranleder denna lilla artikel.

Framför allt är det en sak som växer fram med det repetitiva lyssnandet. Att även om bandet själva förklarar, med rätta, sin musik som "Elektronisk Undergångsblues" så kan jag inte låta bli att slås över det faktumet att musiken även härbärgerar stora doser av mörk, återhållen erotik. Fullkomligt osar av det.

Detta trots att texterna inte har någon direkt sexuell innebörd, utan detta får man nog tillskriva det suggestiva i musiken och Slim's röst som är fullkomligt genomsyrad av känslor och soul och eller mitt snuskiga sinne.
Men det är en erotik i det mörkare gränslandet. En musik som skulle kunna passa väldigt väl i ett film soundrack, kanske i en film som den kommande 50 Shades of Grey till exempel. Detta sagt utan att veta hur filmen kommer att te sig, utan bara baserat på dess svala BDSM inriktning i lyxig miljö. Vilket känns som rätt inramning för denna typ av musik.

Också! För, missförstå mig rätt, detta är i mina öron musik som passar närsom. Här hemma ser både jag och frugan fram mot att se dem när dom spelar förband till Ghost på Münchenbryggeriet den 8:e December (snacka om timing, dagen efter min födelsedag). Frugan hänger dessutom mest med för att just Dead Soul Spelar. Det är skönt när man kan dela på sitt vansinne. :-)

1 kommentar:

  1. Alltid kul när man hittar gemensam favoritmusik. :-)
    sv:
    Thanks! Rockin´ on!!! :-D

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...