onsdag 2 oktober 2013

Polar'n Per hyllar prisade Bruno K Öijer

Samlade dikter (2012)
Så sent som för några dagar sen läste jag "Jag ringer mina bröder" av författaren Jonas Hassen Khemiri (född 1978). Jag blev förvirrad, glad, det var lixom "här kommer alla intrycken på en och samma gång..."

Jag blev tvungen att snabbt ta mig genom denna skumma bok som var lättläst i sitt upplägg med två noveller och ett öppet brev till justitieministern, Beatrice Ask i mitten. Mmm, just så...

Jonas var en trevlig bekantskap som förnimmande Bruno K Öijer (född 1951). Denne Bruno, som sägs vara oefterhärmligt original, filuren jag lärt att dosera med jämna mellanrum hade en kronprins! Det var ett faktum, det var nog därför jag blev så själsligt überkulturellt glad!



Mannen, myten, legenden och poeten med den förvridna rösten (se klippet ovan), han som tycks dyka upp varstans, närsomhelst hamnade dagen efter i rubrikerna. Skumt, tänkte jag, sen blev jag ännu gladare. Jag kunde inte låta bli att le. Bruno lyftes fram och belönades med det ärorika Ferlinpriset (fd Ferlinstipendiet, 1963). Med sina engagemang runt Thåström har jag doserats med honom, små pulser, som lockat till läsning i etapper. Han har vuxit och vuxit, så som myter gör, och så sent som i våras släpptes ett samarbete med Thåström via Sällskapet "Nowy Port" (2013) där dikten "Var och en av oss" laddade plattan med suggestiv dynamik. Nu blir han alltså prisad...

"För att han med sin mörka musikalitet gett poesin en ny publik och en ny framtid" 

Raderna ovan är motiveringen som ingen kan säga mot... eller hur?

Jag vill följa upp, fylla på, resonera och fundera, så i klippet nedan hittar ni ett träffsäkert inlägg i jämlikhetsdebatten som läses av Thåström Imperiets fantastiska platta "Synd" (1986). Klippet ger en bild av hans förmåga att med några få ord etablera, miljö, obehag, vackra detaljer, äckel men inte minst satiren och samhällskritiken!



Linköpingsonen, som även samarbetat med Fläskkvartetten, får alltså Ferlinpriset som sen 1980 även omfattar ett trubadurpris. I år gick detta andra pris till Sofia Karlsson, vars förmågor jag inte hunnit ta del av. Jag hade gärna sett att detta gått till vår svenske punktrubadur "Jocke Thå". Jag tänker på hur bra det hade rimmat då Bruno influerat honom gång efter annan. Aldrig har inflytandet varit så tydligt som i låten "Party" (klippet nedan) från "Tiggarens tal" (1988). Jag vet inte om han haft ett finger med i denna låt, men visst finns det tydliga referenser till Bruno?



...så läs Bruno, jag måste bara rekommendera denne Bruno!

/Polar'n Per

Tre starka kort med Bruno K Öijer
1. Trilogin (2002)
2. Svart Som Silver (2008)
3. Hans återkommande engagemang i musikscenen

Mer om Bruno K Öijer
...på webben

Vi nöjer oss inte här... Så i klippet nedan kommer en favorit ur "Trilogin"  (som omfattar  verken "Medan Giftet Verkar", "Det Förlorade Ordet" och "Dimman" i en samlingsutgåva)!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...