måndag 9 september 2013

Stockholms Pärlor - Centralbadet

Ebba Grön sjöng om "Stockholms Pärlor" och häromdagen när jag och frugan passade på att skämma bort oss och låg i Centralbadets termalpool slog det mig att detta är en av Stockholms Pärlor och låten dök genast upp i mitt huvud.

Att unna sig en Fredagseftermiddag på Centralbadet i Stockholm är verkligen att kliva rakt in i "La Belle Époque". Det blir en verklig kontrast när man kliver av från Drottninggatans hysteriska puls med allt för mycket folk, rakt in i en fullkomlig oas av sällsam stillhet som utgör den lilla parken där badet har sin entré. Det är svårt att förstå att en av Stockholms mest aktiva gator bara ligger ett par meter ifrån en, enbart avgränsad av ett enkelt stålvalv. Att sedan kliva in på badet är som att flytta sig tillbaka i tiden. Byggnaden i sig är en fantastisk resa, rakt in i Art Nouveau epoken, som är en av mina favoritperioder när det kommer till konst.


Vi började det hela med en halvtimmes massage, för att sedan glida ner i de härligt tempererade poolerna, upplandat med lite bastu emellanåt och förfriskningar i baren.
Man säljer både öl och vin i baren, men idag kände jag att jag saknade min flaska Absinthe som står i barskåpet för att fullända illusionen av tidsresa.
Allt enligt devisen som Ebba Grön myntade i låten Stockholms pärlor. - Vi hatar inte vi älskar, vi e Stockholms pärlor. Och här handlar det verkligen om att älska och njuta. Inget annat.
Är det något jag skulle vilja ändra på så är det kanske meditationsmusiken som spelas. Även om jag stundtals kan njuta av liknande musik i moderata doser, så blir det lite påfrestande i längden. Drömmen vore om man kunde få husera där själv och spela lite skön och finstämd rockmusik i stället.

Detta får mig osökt att tänka på att detta skulle kunna vara början på en ny serie, Stockholms Pärlor.
Men, även om man själv kommer på en hel del pärlor här i huvudstaden, så skulle detta underlättas med er läsares hjälp. Vad har ni för pärlor? Behöver inte enbart handla om något som liknar centralbadet, det kan vara vad som helst, bara det sticker ut och ger det där lilla extra...

Och varför inte fortsätta tolka vad Ebba Grön säger i texten, -Vi har inte betalt ett skit,
Vi e Stockholms pärlor. Med andra ord, anser ni att ni själva har en av dessa pärlor, bjud gärna in Spader Ess redaktionen på ett besök, så skall vi undersöka saken. :-)

Sammanfattning Centralbadet
Prisvärdhet:
Ganska dyrt, men det är lite kluvet. Jag antar att det är priset som gör att man inte behöver brottas med stojjande ungdomar, utan kan helt koncentrera sig på att må bra. Vilket är själva kärnan av upplevelsen.

Upplevelse:
Lugn och harmoni är ledstjärnan här och det får man i överflöd.

Rock n' Roll faktor:
Ganska liten mest som en finstämd ballad. Det handlar om att varva ner och ladda batterierna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...