onsdag 18 september 2013

Recension - Mellow Bravo : Ripper EP

Vissa saker gör mig glad i flera lager. Mellow Bravo är ett band som kvalar in på en sådan beskrivning. Det är snart ett år sedan jag recenserade deras första albumSmall Stone Records, och nu är dom tillbaka med en 4 låtars EP vid namn Ripper.

Jag kan börja med det tidigare recenserade albumet, som hamnat under luppen tidigare. Det är en skiva som vuxit sedan den behandlades. Mitt första intryck var att den var aningen spretig, nu ser jag den mer som underhållande, varierande och framför allt Rock i kubik.

Och här tar EP'n vid. Det hörs verkligen att detta är ett band vars enda ambition är att roa och samtidigt ha skitskoj själva. Och det gör man med råge, om man nu kan säga det om bara fyra låtar. :-) Men det är effektiva fyra låtar. Den bluesiga partyfeelingen finns kvar, men samtidigt har produktionen och samspelet förädlats ännu mer mot den oslipade diamant som bandet är. Framför allt tycker jag att det är basen och trummorna som fått ett uppsving på denna nya produktion och står sig bättre mot de sedan tidigare snygga gitarrerna och sången. Helheten känns med andra ord bättre.

Det är som tidigare en skön mix av blues och rå rock n roll, spetsat med feta gitarrer som i solopartierna drar iväg mot Thin Lizzys underbara dubbelyxor, särskilt i den boogiebubblande öppningslåten "Feel Like Dancing". Men i de fläskiga kompet, som i låtarna "So Pretty" och  "Party", väver man in en mer punkig känsla som påminner en hel del om energin i The Hives. För att till slut avsluta med en liten lugnare komposition "Low at The Bottom" även om den avslutas med rejäl stomp och energi.

Återigen har vi ett växlande samspel mellan sångarna. Var och av dem har sångröster som står sig väl på egen hand, men det är i deras växelspel som det blir riktigt spännande och öppnar upp för att man skall kunna lyssna om och om igen utan att bli uttråkad.

Men detta är inte allt som gör mig glad. En sak som ger den där extra dimensionen är att bandet helt sonika valt att lägga ut EP'n för gratis nerladdning, så det finns verkligen inga ursäkter för att inte lyssna in sig på dem. Du kan både lyssna och hämta låtarna på Soundcloud, men jag skulle här vilja slå ett slag för att ta omvägen till Bandcamp, där du givetvis också kan tanka ner plattan, men här har du möjligheten att betala vad du vill för den. Och jag tycker nog att någon dollar per låt kan man unna sig för att visa sin uppskattning. Dessutom kan man här även tanka ner deras debutalbum "Strut" helt gratis. All deras musik hittas även på Spotify.

EP'n kommer givetvis även att gå att köpa fysiskt för den som så vill. Bandet filar dessutom på material till en ny fullängdare och hoppas på att kunna ge sig ut på en Europa turné, men huruvida det kan bli möjligt med just den saken antar jag är upp till oss lyssnare till viss del.

Ett litet betyg då? Ok, det är "bara" en EP, men det kan vara nog så gott. Det är riktigt bra musik från ett band som dessutom är riktigt givmilda. Då är jag det med, det blir 4 starka spader av 5 möjliga.

Som den hedersknyffel jag är så passar jag på att bädda in en video från deras senaste fullängdare.

Mer om Mellow Bravo:
Soundcloud