onsdag 4 september 2013

Polar'n Per recenserar Houston!

Hett vax, Houston "II" (2013)
Det är lördag kväll, det har regnat en del på kvällen, blivit svalt. Jag tar mig in till Gamla Stan för release-party med det svenska AOR-hoppet Houston. Vaxet "II" ska födas och firas. Ljuslyktor och kandelaber står stämningsfullt tända i trappan ner genom valven under gatunivån på Västerlånggatan där ett antal nyfikna samlas för att avsmaka en ny platta! Det är mellan 30-40 personer som får avnjuta skivan, nördiga samtal om AOR, några glas lättdrucket och ett spontant och hastigt genomfört opluggat set med Björn (alias Ricky Delin, keyboard) och Hampus (alias Hank Erix, sång). Förutom trummisen (Freddie Allen, med son) fanns även bandets nyrekryterade (och genomtrevlige) gitarrist Calle Hammar på plats, så även en video till den starka låten "I'm Coming Home" (klippet nedan)



Plattan då? Ja, det är ju som man vill ha sin AOR, det är givetvis 80-tal med fylliga keyboardslingor och skönsång som förför. Tankarna landar bitvis i Journey och Toto eller kanske Boston. Det är ett hantverk som producerats till en jäkla fin ljudbild. Jag pratar med Ricky om plattan. "Den är inspelad och producerad i min studio, Calle har hjälpt till en del, egentligen finns det bara ett undantag, trummorna..." Ricky berättar att slagverken spelades in hos Robert Wellerfors (producent och inspelningstekniker Stina Nordenstam, KSMB m fl), vilket enligt Ricky bidragit till en rik trumbild "Det är få som är så duktig som han på att både micka och fånga ljud från trummorna"
Ricky pratar om plattan!

Med på plattan finns givetvis även Houstons obligatoriska duett, denna gång är det Hallstaviks bildsköna sångröst Minnah Karlsson (2:a i Idol 2010) som står för den kvinnliga sången i låten "Just Friends". Ricky berättar, "Jag ville göra en låt som handlar om vänskap, inte den klassiska kärleksduetten, mer som När Harry mötte Sally! Jag har ju känt Minnah ett tag nu!", han fortsätter att kommentera Minnahs insats "Jag fick pressa henne rejält på dom höga tonerna, men hon fixade det galant, jag visste det! Jag är riktigt jäkla nöjd!"

Sångaren Hanks favoritlåt på plattan är "Talk To Me", han förklarar "Det var en låt som från början kändes avlägsen, men som växte med varje genomlyssning!" Jag lyssnar och nickar "Återkom efter några lyssningar, du kommer hålla med mig!", säger han och skiner upp.

Min favoritlåt på plattan sätter sig relativt snabbt "Back To The Summer Of Love", jag ger alltså inte Hanks låt den chans han vill att jag ska ge honom, men jag kommer definitivt komma tillbaka till den här plattan. Det känns lite synd att plattan inte landade innan denna fantastiska sommar. AOR, solen, stranden och blaskig lager hör ihop.

Houston - opluggat
Det här kan bli riktigt roligt levande, "Jag är så jäkla sugen att spela plattan live!", säger både Ricky och Hank, nästan i kör. Calle instämmer, och jag hoppas verkligen att bandet lyckas väcka lite konsertbokare och att de kan mobiliseras en riktigt lång turné för plattan. Opluggat är Houston duktiga, även fast det inte spelas en enda låt från nya skivan, det är vackert, med stämmor och allt, men pluggat... Ja, ni vet hur det lät i den klassiska one-linern "Houston we got a problem!", och bandets problem och dilemma blir nu att nå ut på vägarna, med el och de enligt Ricki utlovade två keyboardisterna, bör denna platta landa schysst från scen!

Houston och plattan "II" är här, så släng på er hörlurarna och lyssna er tillbaka till 80-talet, länken finns längre ner. Här finns starka melodier och en duktig nostalgitripp, betyget vill jag ska landa mer i närheten av fyra ess än tre (av fem), nu är det upp till er att syna mig!

/Polar'n Per

Tre starka kort med Houston:
1. Greppet, Ricki skriver och producerar
2. Visionen, lojaliteten till AOR
3. Den "Richard Marx-fagra" sången från Hank

Mer om Houston:
...på Facebook
...på Spotify

1 kommentar:

  1. PP: "Det känns lite synd att plattan inte landade innan denna fantastiska sommar. AOR, solen, stranden och blaskig lager hör ihop." Nu går din önskan i uppfyllelse inom mycket snar framtid har Houstons nya snygga "Lyric Video" som jag producerat världspremiär på min blogg. Håll utkik!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...