måndag 30 september 2013

En kväll på Farang

Detta handlar egentligen inte så mycket rock n roll kanske, förutom för smaklökarna.



I Fredags tog frugan iväg mig på ett litet äventyr på staden. Hon hade i smyg dealat med Restaurang Farang på Tulegatan 7 .


Ett ställe som vi velat gå till ett tag, men dragit oss lite för eftersom det kanske inte är världens budgethak och nu när vi inte kan äta så mycket, efter GBP operationerna, så känns det lite dumt att slänga ut en massa pengar på något vi ändå inte kan äta upp. 
Men det var inga problem, dom lovade att ordna mindre portioner till oss, med reducerat pris. Normalt brukar jag inte vara så förtjust i denna typ av highpuff etablissemang (nu skall väl tilläggas att just Farang inte är i de översta stratosfärerna vad gäller prisbild även om dom är en bit från Mcdonken), då de jag tidigare varit på har varit inriktad på det franska köket, som jag i ärlighetens namn finner lite trist ibland. Jag går då hellre på en schysst Thai eller indier för att få lite smak på maten. Man kan säga att jag lev i tron att det inte går att få det mycket bättre än så, men ack vad jag bedragit mig i den tron. Dock har ju just Farang en asiatisk inriktning så det var något jag såg fram emot.


Kvällen började på puben Churchills Arms, för en pint Ale och sedan gick vi iväg till Farang. Väl framme blev vi glatt överraskade av hur stor restaurangen var. Det var lite matsal över det hela storleksmässigt, men med stilfull inredning lyckades man ändå att få det väldigt mysigt. Att sedan personalen tog hand om oss väldigt väl, ökade på mysfaktorn.


Vi började med en fördrink, som vi fick special designad av bartendern Max, som gjorde sig besväret att komma ut till vårt bord för att förhöra sig om hur känsliga vi var för socker och vad vi ville ha för typ av drink, för att sedan göra ett enastående jobb med att skapa en drink med minimalt med socker i, som ändå var rent fantastiskt god.


Maten då? Som förrätt tog vi in ett par grönmusslor, följt av Kalvkind och Farang Satsay Ribeye. Till detta drack vi varsitt glas rött vin, “Mothers Milk”. Förlåt mamma, förlåt frugan, men jag kan med lätthet säga att detta var det godaste jag ätit i mitt liv. Perfekt harmoni med smaker och styrka. Det är bara att konstatera att folket i det köket är mer av alkemister och trollkarlar än kockar. Vi snackar om verklig gom-Rock här.
Eftersom efterätter tenderar att mest vara sött, så tog vi in ännu ett par av Max fantastiska drinkar istället. Återigen dök Max The Bartender upp vid vårt bord, denna gång med receptet på drinken, ifall vi ville göra den själva hemma.
Ärligt talat, på vägen ut från restaurangen bestämde vi oss för att det var lika bra att ta varsin drink till, för man vet ju aldrig när man får chansen igen.:-)


Sammantaget en helt underbar upplevelse som jag mer än gärna gör om. Fantastisk personal, som verkligen tog hand om oss och fick oss att känna oss riktigt hemma. Enastående kockar som lagade otrolig mat. Och sedan den makalöse bartendern Max som såg till att vi inte törstade ihjäl.


5 starka spader av 5 möjliga för denna magiska kväll! Och ett stort tack till hela personalen som gjorde hela denna kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...