tisdag 11 juni 2013

Recension - Postures : Postures


Det självbetitlade debutalbumet av Göteborgsbandet Postures ramlade ner i brevlådan häromdagen och det är alltid kul med vadderade kuvert på hallgolvet. (Hint, hint, nudge, nudge... No what I mean...) :-)

Jag måste erkänna att jag nog började min lyssning på skivan i fel ände, då jag slängde in CD:n i bilstereon när sonen och jag var på väg till landet och det är nog bara att erkänna, jag var nog inte riktigt i rätt sinnesstämning för denna typ av musik i det läget, för vi stod ut i ca. 4 låtar innan vi bytte till något mer trallvänligt. Men skam den som ger sig, senare i hängmattan tog en ny session vid och då blev upplevelsen helt annorlunda.

Dagens meny består av Progressiv Rock med psykedeliska inslag av Jazz och fötterna rotade i 70-talet utan att för den skull låta mossigt. Med stänk av Rush och Pink Floyd när dom är som mest progressiva, fast med kvinnlig sång.

Postures levererar bra och intressant musik som är väl sammansatt och producerad. Experimentell och full av spelglädje utan att ramla över för långt i det introverta musikonanerade som annars är risken när det kommer till progressiv musik.
Det drar från det sköra och lite flummiga till svulstigt bombastiskt med rejäl tyngd och klös i form av distade gitarrer. Sångerskan Paulinas sång är ömsom skör och ömsom stark, dock var min tidiga reaktion att den riskerade att bli lite enformig i längden. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, för hon har en otrolig röst. Dock med tiden och fler lyssningar så landar den bättre och sätter sig på plats i ljudbilden. Skall jag klaga på något så är det nog att det hade varit en skön balans med en lite mörkare röst för att komplettera hennes ljusa stämma. Men det är nog det enda och på det hela taget är det en riktigt bra platta.
Skivan fungerar nog bäst att lyssna på i ett svep när man är i rätt sinnesstämning och den växer med antalet lyssningar, för detta är ingen platta som är fullmatad med direktverkande hittar, utan det är en skiva med många lager, som behöver sin tid.Möjligen är det så att mitt just nu blygsamma betyg kan tänkas bli aningen högre när skivan fått mogna mer.


Snygg skiva med mycket vackert omslag av Carl Waite, levererad i Digipackformat. Hade dock gärna sett att det kom med en booklet med texter, för texterna tenderar att bli lite otydliga i vissa av låtarna. Men det är troligen en kostnadsfråga och lite väl mycket begärt, i och med att gruppen själv ger ut plattan utan stöd av skivbolag. Kanske till nästa skiva.
Vilket osökt för oss in på det faktum att detta är en väldigt spännande debut som ger mersmak och även om den inte får full pott i min bok så sätter den förväntningarna höga inför nästa släpp.

Skivan finns att lyssna på via Spotify eller Bandcamp, där man också kan köpa den digitalt för en spottstyver.


Favoritlåtar just nu : "Heavy Tremor" och "Clusters"
Betyg: 6+/10

Den Torra faktan:
------------------------------------------------------------
Line-Up:

Paulina Nyström - Vocals
Benjamin Watts - Guitar
David Petersson - Bass
Isak Björhag - Drums
Viktor Anderssom - Guitar
Mikael Edebro - Keyboard


Skiva: Postures

1.Circles
2.Heavy Tremor
3.Are We Still Breathing?
4.Solipse
5.Falling Into Place
6.Clusters
7.Undertow
8.Clouded Sight
9.Quakes
10.Circles (Shake Up Your Mind)


Skivsläpp: 2013
Skivbolag:
Hemmaort: Sverige

Facebook
Bandcamp
Spotify 





Support The Bands That You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...