torsdag 13 juni 2013

Kiss som franchise

Det har väl spekulerats en tid om möjligheten att lägga ut gruppen Kiss som franchise, och efter de senaste spelningar och de problem som kanske framför allt Paul Stanley haft med rösten, så har de tankarna bubblat upp lite extra.

Vilket i sig ger grogrund för en hel del tankar runt konceptet Kiss. För när det kommer till att slå mynt på sitt varumärke så är dom i en liga för sig själva, på både gott och ont. När det kommer till all fräck Merchandise så har dom för det mesta förgyllt vår värld, kanske inte så mycket med det senaste Hello Kitty samarbetet dock. Men vad skulle franchising betyda?

Att alla tributeband ute i världen måste betala procent på sina vinster, förutom de uppenbara STIM pengar som redan bör betalas ut, och köpa sin officiella och standardiserade Kiss scendekor och uniformer direkt från Kiss Inc. ? Eller skulle man helt enkelt peka ut ett visst band som det officiella Kiss, The Next Generation
Jenilee Criss
Evan Stanley


Om man nu skulle ta det senare alternativet så känner jag att det bara finns en uppsättning personer som skulle kunna ingå, för att det skulle kunna ha någon som helst bäring. Fast i långa loppet hoppas jag nog mest att dom skapar sig sina egna liv i stället för att axla mantlarna som de sanna tronarvingarna till The Kiss Empire....

Det bästa är nog att, när den dagen kommer och gubbarna långtidsparkerar platåskorna, att man i stället lägger krutet på att vårda de minnen som vi har av bandet och deras glansperioder.
Nick Simmons
Monique Frehley
































6 kommentarer:

  1. Jag är nog inne som du på att minnas det som var. Kiss har ju faktiskt gått bortom band, de är ett populärkulturellt fenomen.

    SvaraRadera
  2. Tycker att det nästan handlat mer om pengar och prylar än musiken, men visst dom kan ju bägge...eller kunde.
    Nu tycker jag att dom ska lägga ner och gå vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast så länge dom ändock lyckas göra ny musik som inte suger, och lusten finns kvar, så har dom ändå sin plats på rockscenen, enligt mig. Senaste plattorna tycker jag ändå varit riktigt ok och spelningen på Friends likaså.

      Men jag förstår vad du menar med att det känts mer som prylar och pengar styrt ett tag..

      Radera
  3. För min del dog KISS för många år sedan. Att som nu turnera runt med (fejk)medlemmar uppsminkade som orginal är inte okej. Inte på något sätt okej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen Jsakic,

      Kan hålla med om att det är lite mysko feeling med just den biten. Hade nog varit bättre med egna karaktärer.

      Radera
    2. Tackar så mycket. Hängt här länge nu så dags att skriva. Fast jag har för mig jag lämnat avtryck föut, dock med annat namn. Men nu kör jag på detta då det används för det mesta.

      Egna karaktärer håller jag med om, då hade det känts äkta så säga.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...