måndag 8 april 2013

Recension - Whitesnake : Made in Japan

Den gamla favoriten David Coverdale har med sitt Whitesnake ännu ett live-album på gång. Denna gång, som titeln antyder, inspelat i Japan.

Gruppen har ju haft en del framgångar med live plattor tidigare, framför allt med sin klassiska Live... In The Heart of The City från 1980.
Nu, så här 33 år senare kommer alltså den senaste  given i deras serie med livealbum och då är frågan hur den står sig.
Till detta skall vi lägga att David's röst fått en del kritik de senaste åren, att den inte håller måttet live. Det är lyckligtvis inget som man märker så mycket av på denna skivan. Om det beror på att man prickat inspelningarna till bra kvällar för herr Coverdale, eller om det har varit en del studiopålägg i efterhand låter jag vara osagt. För det bryr jag mig faktiskt mindre om, huvudsaken är att det låter bra.

Som brukligt nuförtiden så är det inte bara en platta som ges ut, utan Frontiers Records kommer att ge ut den som DVD och Blue-ray också. Dessa har jag dock inte sett, utan jag koncentrerar mig helt enkelt på skivan som är en dubbel CD, där CD1 är själva livekonserten och CD2 mer av en bonusskiva med olika live-studio-inspelningar. Materialet spelades in 2011 för Japansk TV och efter att ha spenderat större delen av 2012 till att editera och mixa så kommer det nu till resten av världen.

Det är bara att konstatera att Whitesnake har lyckats bygga uppe en formidabel musikskatt genom åren, vilket man kan njuta av på denna skiva, där det blandas friskt bland både nytt och gammalt material. Den stora skillnaden om man jämför med deras första live, är väl att här får man ett mycket fetare och rockigare ljud. Dock finns givetvis Bluesbakgrunden kvar i låtarna. Dave är uppbackad av ett ungt och vitalt gäng som fläskar på så det rungar både i gammalt och nytt material.

Att Coverdale är en frontman av rang skiner igenom, även om man inte har möjligheten att se DVD:n i sig. Att han dessutom är mästaren när det kommer till att kräma ur sig romantik och känslor med glimten i ögat utan att det blir allt för sentimentalt blödig, står utom allt tvivel. Till och med låtarna från de lite mer kommersiella åren låter bra. En av de sanna rockgudarna!

Nu har jag ju som sagt inte sett filmen, utan har det framför mig, vilket är gott nog, men jag måste nog ändå säga att detta ger en klart ökad förväntan inför Whitesnakes besök på Gröna Lund i sommar.