fredag 15 mars 2013

Intervju - 13 snabba frågor till The Quill

Detta blir min första intervju, så ni får ha överseende med frågornas kvalitet. Vad passar då bättre än att göra den med mina gamla polare i The Quill som dessutom råkar vara högaktuella i och med att dom släpper sitt 7:e album nu i Maj.


 1. För dem som mot all förmodan inte känner till er, kan ni ge en kort beskrivning av The Quill?
The Quill – The Quill är ett band som funnits med sedan tidigt nittiotal, har släppt sex stycken kritikerrosade album, turnérat runt hela världen och spelat på de flesta större festivalerna i Europa. Vi är ett band som inte är rädd för att bryta ny mark. För tio år sedan gjorde vi t.ex. ett par hyllade konserter med Kalmar symfoniettan och kommer inom kort ge en unik konsert tillsammans med en sextiomanna kör. Bandet består av fyra starka personligheter med olika musikaliska bakgrunder, men med ett gemensamt kall och vi är mer taggade än någonsin.

2. Vilken/vilka låtar skyller ni på vad gäller att starta ert musikintresse från början?
Magnus – När jag var en liten skit gick jag lös på farsgubbens skivsamling som bestod av en vägg vinyler, och senare även en vägg med cd-skivor. Men den riktiga knockouten kom 1987 när min äldre bror hade fått tag i en vinylsingel med ett nytt amerikanskt rockband. Jag minns att han hade en ljusorgel med tre färger som var kopplad till stereon och när jag hörde de första ackorden till låten blev jag så tagen att jag var tvungen att lägga mig ner på golvet och bara lyssna. Sen låg jag där och spelade låten om och om i timmar och tittade på det pulserande ljudet från ljusorgeln. Låten var Paradise City med Guns N Roses.

3. Vilka band inspirerar er både vad gäller gamla och nya band?
The Quill – Det är mycket Black Sabbath, Led Zeppelin och Kiss, men också Kyuss, Queens Of The Stoneage och även Aerosmith och liknande för att nämna några.

4. Med förra plattan ändrade ni ju lite, dels på laguppställningen, men även lite på soundet. Hur har tiden sedan “Full Circle” varit?
The Quill – Fruktansvärt omtumlande och lärorikt på många plan, plus att det har gett oss en del gråa hårstrån, men så klart också mycket skratt och minnen för livet.

5. Magnus: När du kom in i bandet, vid inspelningen av förra plattan, så var mycket av låtarna redan skrivna. Hur har arbetet med nya plattan skiljt sig?
Magnus – Största skillnaden är nog att alla har varit mer inblandade som både kompositörer och textförfattare och att vi från början har haft en tydlig plan med alla låtar. Vi har haft mycket fokus på att få med så mycket olika moods, tonarter, stilar etc. Noga valt vilka låtar som ska vara med och i vilken ordning de kommer, för att försöka hålla intresset hos lyssnarna uppe igenom hela plattan. För egen del känner jag mig extra tillfredställd med att ha gjort klart en låt som jag började skriva för ca 10 år sen.

6. Roger: Tillbaka i fållan. hur känns det att vara hemma i The Quill igen. Hur skiljer sig bandet från förra voltan?
Roger - Jag tycker att det mesta är sig rätt likt, de hade möblerat om lite i replokalen bara. Nä, skämt åsido, när jag pausade 2005 fanns det ingen osämja emellan oss även om det självklart blev lite ansträngt när jag väl beslutat mig för att kliva av. Mitt beslut då hade mer att göra med att jag vara allmänt slutkörd och trött på allt runt omkring. Kändes som man spenderade mer tid åt att kommunicera med skivbolag, management, Skatteverket etc än att skapa och spela musik. Så jag kände att jag behövde pausa från allt det ett tag. Men vi har fortsatt att hålla kontakten och jag har varit och kollat när de har lirat i närheten vilket jag måste erkänna är en rätt bisarr upplevelse. Magnus Arnar var ju en ny bekantskap för mig men lättare snubbe att ha och göra med får man leta länge efter så överlag har återkomsten varit oerhört enkel och naturlig.

7. Så, till nya plattan. The Quill har ju gjort en rejäl resa sedan första plattan och Stoner-stämpeln har hängt med ett tag nu, och det må väl ha varit relevant på de första skivorna, men jag känner att ni på senaste plattorna gått mot ett mer klassikt rock sound, fortsätter ni på den resan nu med nya skivan? Vad har vi att förvänta oss?
The Quill - Vi kan säga så här, istället för att skryta med att vi har blivit argare, hårdare och tyngre så har vi blivit bredare. 70’s och stoner-influenserna har ju alltid funnits där, och på plattan har vi fler ingredienser än tidigare, men fortfarande med The Quill trademark så att säga.

8. När kommer plattan att släppas? Finns det någon titel som ni kan dela med er av nu?
The Quill - Plattan släpps på tyska Metalville och kommer att heta Tiger Blood. Tiger Blood betyder att du är oövervinnerlig eller odödlig, vilket summerar arbetet och alla erfarenheter vi har samlat på oss under Full Circle-tiden. Vi presterade och gick igenom mer under de två åren än många band gör under en livstid och utan att gå under.

9. Vinylutgåvor, gärna i limiterade upplagor är en trend nu. Är det något som ni kommer att haka på?
The Quill – Yes, baby! Tiger Blood kommer att släppas båda som CD, vinyl och i digital form.

10. Många band väljer att flytta till någon av storstäderna för att komma närmare sin “marknad” men Ni har alla valt att stanna kvar i respektive hemtrakter, hur har det påverkat arbetet med bandet?
The Quill – Dels är vi så pass rotade med våra familjer och arbeten att det är svårt att bryta upp. Men samtidigt gör avstånden att det är mer fokus när vi väl möts och arbetet blir supereffektivt och vi jobbar stenhårt. Hänga, partaja och ha trevligt ägnar vi oss åt under turnéer.

11. Hur ser låtskrivandet ut i bandet, med tanke på er geografiska spridning? Är det ett kollektivt arbete eller skriver ni mest på personlig basis?
The Quill – arbetssättet har väl alltid varit att Jolle eller Chrille kommer med en idé som de antingen går ner i replokalen och spelar in eller gör en enklare version av hemma på datorn, som de skickar till alla i bandet. Sen snurrar låten runt i mailkorgen tills den är klar helt enkelt.

12. Musikscenen har ju gått igenom en del förändringar på senaste tiden, mycket på grund av den nya tekniken. Skivbolagens roller förändras, Rocktidningarnas inflytande förändras, Bloggar och nät-tidningar växer osv. hur påverkar allt detta er? Positivt eller negativt?
The Quill – Det beror lite på vad man vill eller är kapabel till som band, men över lag är det hela positivt. Tillgängligheten, den personliga kontakten och nätverkandet är A och O idag.

13. Jag upplever att det har blivit en “Do It Yourself” trend till följd av att dessa ändringar, till skillnad mot tidigare, när man signade sig på ett bolag och sedan gjorde de resten, hur påverkar det er?
The Quill – Det positiva är att vi själva har mer kontroll över vår musik idag och kan själva påverka exponering och vilka vägar vi vill gå. Det negativa är lustigt nog att vi får mer kontroll över situationen, vilket betyder att det krävs så mycket mer fokus och arbete av oss för att det ska hända någonting och att vi ska komma någonstans.

Det var det helé. Kan bara säga Gutt å dé grabbar, tack för att ni tog er tiden att svara på mina frågor. Jag ser verkligen fram mot nya plattan och att få se er på scen igen. Gävlegigget med Hille-kören blir ett spännande kapitel i The Quill Story som jag givetvis kommer att återkomma till på ett eller annat sätt. 

2 kommentarer:

  1. "Detta blir min första intervju, så ni får ha överseende med frågornas kvalitet."
    Du gjorde ett kanonbra jobb! Man tackar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...