onsdag 13 februari 2013

Recension - Gin Lady

Hämtade häromdagen ut den senaste beställningen från Ozium, så denna helgen har varit full av för mig ny musik. Och, kan jag tillägga, bra sådan.

Däribland det eminenta bandet Gin Lady. För många ingen nyhet alls eftersom skivan släpptes redan förra året och rönte en hel del populäritet.
Dock hade jag tills helgen nu enbart hört ett par enstaka låtar, vilka jag iofs tyckte var riktigt bra, men det var inte förrän jag fick chansen att lyssna på plattan i sin helhet i lugn och ro som jag inser hur vansinnigt bra dom är. En grupp som både jag och frugan omedelbart tog till våra hjärtan, vilket är en bra kvalitetsstämpel här hemma. :-)


 Gin Lady är stigna ur askan av det progressiva bandet Black Bonzo och har sin hemvist på det eminenta bolaget Transubstans Records. Även om det det fortfarande handlar om svängig progressiv rock, med rötter i 70-talet, så tycker jag att man har tonat ner den proggiga delen en aning för att låta en mer klassiskt bluesig, svängig rock n roll ta över mer. Det är inte helt utan att jag stundtals tänker på en del av mina gamla favoritband, Jethro Tull, Blue Öster Cult och Atomic Swing, men även hintar av nyare akter som Rival Sons (vilka i sig låter gamla :-)) när jag lyssnar på den självbetitlade plattan. Men givetvis finns det mycket mer som man lutar sig mot av 70-talets storheter.

Det här är en riktigt snygg helhetsprodukt. Magnus Kärnebros sång är fenomenal. Hammonden ligger smekfullt och blir en perfekt sparringpartner till den snygga gitarren. Låtarna svänger från riktiga rockrökare, till mer själfulla kreationer på ett övertygande sätt. En av favoritlåtarna på skivan är "Bloodsuckin' Babies" som även innehåller ett rejält svängigt boogiepiano.

Ett som är säkert, hade jag plockat upp denna plattan redan förra året, så hade den riskerat att placera sig på min egen topplista. Kan därför inte säga annat än att jag är rejält nyfiken på nästkommande skiva som är under produktion, tydligen ett dubbelalbum vid namnet "Mothers Ruin".

Den kortfattade beskrivningen blir kort och gott: Vansinnigt Bra! Borde finnas i var mans hem.


Den Torra faktan:
------------------------------------------------------------
Line-Up:
Magnus Kärnebro: Sång
Joakim Karlsson: Gitarr och Sång
Anthon Johansson: Bas och sång
Fredrik Normark: Trummor
Klas Holmgren: Hammond, piano, mellotron och Sång

Skiva: Gin Lady
1 Rebirth 6:13
2 Get It On 3:54
3 Lend Me a Hand 3:45
4 Deja Vu 4:20
5 The Rest 3:41
6 Bloodsuckin' Babies 4:47
7 Bottom of the Sea 4:06
8 Confrontation Shakedown 4:35
9 Hold On 7:34

Skivsläpp: 2012
Skivbolag: Transubstans Records
Hemmaort: Sverige

Facebook
Spotify



Support The Bands That You Like!!

































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...