torsdag 14 februari 2013

Recension - Crobot

Idag avhandlar vi en skiva som jag var tvungen att beställa efter att StonesTune of The Day haft dom som ett av sina dagliga tips.

Amerikanska Crobot bjuder på "The Legend Of The Spaceborne Killer" upp till svängig retrorock med science fiction referenser. Även om man har fötterna rejält planterade i 70-talets svängiga rock så kryddar man till det med rejäla doser stonerkänsla. Och även här handlar det om en skiva som blivit en favorit för både mig och frugan, vilket underlättar när det skall samsas om vad som spelas.

Musiken som Crobot bjuder oss på är en välljudande massa av svängig bluesinfluerad rock. En smältdegel av själfull musik, tighta riff och väldigt bra sång. Som en frisk fläkt från 70-talet, utan att för den skull låta mossigt. De Sciencefictionbaserade låtarna fungerar väl, även självstående. Och trots att det är ett Sci-Fi tema på plattan så är den genomgående organisk i sitt uttryck.

Jag har redan nämnt att sången är bra, och det är den verkligen. Brandon Yeagley har en rejäl pipa som levererar sången med stor känsla men samtidigt tydligt så att det är lätt att hänga med i texten. Gitarrerna är välbalanserade och de få och korta solona kärnfulla, för här handlar det inte om gitarronani, utan mer om kraftiga riff och sköna licks. Trots detta är gitarrerna en ständigt närvarande och viktig del i ljudbilden. Det är dessutom gitarristen Chris Bishop som gjort omslaget till skivan.

På det hela taget ett bra sammansatt album. Både när det kommer till det musikaliska framförandet och catchigheten i låtarna. Gillar man Rival Sons och Wolfmother så lär man gilla dessa herrar.Unga killar som gör en förbaskat bra platta. Hatten av och så blickar vi in i framtiden, för fortsätter dom så här så är det bara att tacka och ta emot.

Den Torra faktan:
------------------------------------------------------------
Line-Up: