lördag 23 februari 2013

Grattis!! John Norum - Johnny Winter

Idag har jag den äran att gratulera två stycken John, båda med rötterna i Bluesen och med gitarrer hängandes runt halsen.

Först ut, John Norum, som fyller 49 år idag. En av Sveriges mest namnkända gitarrister. En gammal favorit till mig, ända sedan jag såg honom uppträda med Eddie Meduza, även om jag inte då visste vem han var. Tills jag såg Rock-SM 1982 gick han under benämningen den coole hårdrocksgitarristen i Meduzas band (Meduza spelningen var ett par veckor innan Rock-SM).

Men när Europe vann Rock-SM fick han till slut sitt riktiga namn i kompiskretsen. Redan när dom var på väg in på scenen så utropade en polare och jag unisont "Kolla det är ju Eddie Meduzas gitarrist!".
Den natten startade en lång vurm för Europe och John Norum i synnerhet, som varade ända tills John klev av gruppen ungefär, för att som jag skrev i gratulationerna till Kee Marcello häromdagen, återupptas igen när gruppen återbildades med Norum på gitarr igen. Att hoppa av Europe när det gick som bäst, måste nog ses som ett svårt och hedervärt beslut, även om det karriärmässigt kanske inte var det slugaste. Men John har väl aldrig framstått som den som böjer sig och tar de enklaste vägarna.
Jag bjuder dagen till ära på ett tidigt Europeklipp från TV-programmet Cassablanca. Förutom att förundras över det underbara tempot i programmet, det är ett ungdomsprogram, så kan vi här med facit på bordet få oss ett gott skratt av Thomas Erdtmans blygsamma beskrivning om sig själv och hur han tänker sig vara till hjälp för Europe.


Nästa födelsedagsbarn är en man som jag misstänker ovannämnde John har i sin skivhylla nämligen ingen mindre än Johnny Winters, idag 69 år. Med sin gitarrvirtuositet och säregna utseende, En ikon inom Bluesen-rocken.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...