onsdag 6 februari 2013

Grattis!! Bob Marley - Axl Rose

Bob Marley. Rebell och musikalisk revolutionär, skulle i dag ha fyllt år om inte cancern tagit honom vid 36 års ålder, 1981. Vad denne man betytt för den moderna Reggaen och Jamaica kan man väl bara spekulera i, men tittar man på hur många olika samlingsplattor som genererats i hans namn så får man väl en fingervisning.
För mig var han av stor betydelse då jag under mina tonår hade en period då jag i stort sett bara lyssnade på just Bob, men då pratar vi just om musiken, Rastafarireligionen och vissa andra av hans budskap kanske jag inte är så snabb att skriva under på. Och än i denna dag då jag kanske inte är en så flitig Reggaelyssnare längre, så måste jag dock säga att när solen tittar fram på våren och vi går mot sommaren, så är det jäkligt svårt att inte sätta på någon av hans skivor och låta höfterna börja gunga lite (därmed inte sagt att det ser klokt ut).
Normalt så sätter jag hans låt "Redemtion Songs" som en av de bästa låtarna genom tiderna, men eftersom den redan fått figurera på bloggen tidigare så tänkte jag ta någon annan.




Nästa födelsedagsbarn är väl av digniteten att han egentligen inte behöver någon direkt presentation. Axl Rose fyller idag 51. Som så många andra i rockfacket kan jag ju inte annat än säga att Guns ´n Roses varit en viktig bit av musiklivet för mig, och som de flesta andra så är jag likaledes lite förundrad och aningen äcklad av hans förvandling efter Guns. För i min värld så är "The Spaggethi Incident" den sista skivan med gruppen. Och även om jag inte tycker att "Chinese Democracy" är så dålig som jag trodde den skulle vara, så kan jag nog räkna antalet gånger jag lyssnat på den på ena handens fingrar.

Att den mannens divalater tvingat mig stå i hällregn på Stadion och frysa kan vara ännu en anledning till att jag har lite svårt för honom nuförtiden. Det är dock inte första gången som denna dag har alstrat galenskap, tydligen är Eva Braun född denna dag också. Inga övriga jämförelser med Axl dock.



1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...