söndag 24 februari 2013

Filmtajm - Searching for Sugarman

Såg i helgen dokumentären "Searching For Sugarman" av Malik Bendjelloul, som har chansen att vinna en Oscar inatt. Jag borde inte behöva beskriva denna film överhuvudtaget, för alla som inte bott under en sten de senaste månaderna borde ha hört talas om den, men här är en snabb recap.

Filmen, som är en riktig askungesaga, handlar om den begåvade musikern Rodruigez som gjorde 2 skivor i början av 70-talet, som spåddes stor framgång i paritet med Bob Dylan. Dock blev plattorna en flopp i hemlandet, men av en slump letade sig ett exemplar över till Sydafrika, där Rodruigez snabbt blev en symbol för den lilla mannen mot etablissemanget och större än Elvis. Dock var det ingen utanför Sydafrika, möjligen med undantag för hans skivbolagsmanagement, som visste om detta då Sydafrika var så isolerat från omvärlden vid tillfället.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att denna filmen får sin Oscar i natt! Då inte bara för att det är en Svensk dokumentär, vilket är coolt i sig, utan för att den är så välgjord och har ett så positivt budskap. Har du inte sett filmen, gör det. Det är väl spenderad tid i stället för att såsa framför "Ullared" eller "Svenska Rivieran"  eller något annat korkat mobbing-TV-program.

Så finns det ju ännu en bonus, du får även chansen att upptäcka, förutom Rodruigez otroliga personlighet, hans underbara musik. För min egen del totalt okänd tills jag såg filmen.

Heja Sugar Man!!
Här ett inslag om filmen och Rodruigez från CBS 60 Minutes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...