söndag 23 december 2012

Grattis!! - Eddie Vedder - Dave Murray


Eddie Vedder, är för mig en av de stora och han fyller idag 48 år. Jag har skrivit om honom och hans band, Pearl Jam, här flertalet gånger, bland annat om hur det fortfarande faktiskt ger psykisk smärta att bara tänka på att jag inte såg dem när dom var här senast. Inte ens det faktum att jag såg dom när dom spelade sin första Sverigespelning någonsin lyckas lindra detta. Även om det är en liten tröst.

Jag måste väl dessutom erkänna att han är den stora anledningen till att jag fick mig en Ukulele i födelsedagspresent. Först hade jag lite svårt för Eddies soloplatta "Ukulele Songs", just på grund av all Ukulele, men den växer och hans otroliga röst överskuggar allt.

Eddie är mer än bara en idol för mig i ett fan-perspektiv. Han är en man som jag ser upp till på så många andra plan. Det är svårt att förneka engagerade personer.

Dessutom har han en av världens bästa låtar på sin repertoar och i mina ögon är det just hans röst och inlevelse som gör hela låten "Society", från filmen "Into The Wild" som jag bjuder på här nedan, som han framför med en av mina favoritskådisar, Johnny Depp.



Dave Murray, en av de första gitarristerna hos Iron Maiden fyller 56 år men verkar inte riktigt mattas av. Vilket är tur det för alla er som har biljetter till sommarens konsert (era jävlar! :-))

Ett band som i mina ögon sällan har varit tråkiga, bortsett från tiden mellan Bruce Dickinson, som jag aldrig lyckats ta till mig.

Skivan Number of the Beast, ser jag som en av milstolparna inom hårdrocken.

Sett dom ett par gånger, senast med min då 12 åriga dotter, vars första riktiga konsert blev Iron Maiden med A Matter of Life and Death turnén. Kanske inte riktigt den hitkavalkad som hade behövts för att tända Maiden lågan hos henne, men det gav visst mersmak för konserter, för numer är hon den av oss i familjen som springer mest på konsert. Go Gumman!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...