måndag 31 december 2012

Årets bästa Platta 2012

Då var 2012 så gott som till ända och det är dags att fundera på vad som varit bäst. Tidigare listade jag de 13 skivor som betytt mest för mig under året som gått här. Nu är det dags att utse min basoluta favoritskiva år 2012.

Trumvirvel........... Vi tittar mot Sverige...... Bäst år 2012 är........

Dött Lopp! Vinnare är både Graveyard och Witchcraft! Jag vet, fegt och simpelt, men  det är så pass jäkligt detta att jag kan inte bestämma mig för vilken av dessa plattor som är bäst.





Dom kompletterar helt enkelt varandra. Graveyard, lite skitigare. Witchcraft lite mer polerad. Men båda, ack så underbart bra och svängiga. Visst, man skulle kunna nagelfara dem ner på milimeternivå, och på det sättet kunna kora den ultimata segraren, men det är inte riktigt musik för mig. Musik för mig är först och främst hur det griper tag i själen som helhet och påverkar mig som människa och det gör båda dessa plattor med råge.

Dock kan jag nog peka ut den låt jag tycker är årets vackraste just nu, det kan förändras, men just nu är det Witchcrafts "Take Me With you When You Die", men den valde man att inte ha med på skivan, så då ger den inga pluspoäng där. :-)



Men på hela taget så visar det snarare hur stark den Svenska musikscenen faktiskt är just nu, trots skivbolagskriser och en musikbransch under förändring. Och med en tillväxt av nya spännande band på gång och små bolag av entusiaster som älskar musik. Om man bortser från de här redan nämnda grupperna kan man väl se 2012 som debuternas år, för det har varit många starka debuter.

Jag ser fram mot 2013 med tillförsikt, vad gäller musiken i alla fall.
Gott Nytt år!

3 kommentarer:

  1. Två riktigt bra val!!

    Gott Nytt!

    SvaraRadera
  2. Hmm.. högst intressant får kolla upp dessa. Vad är Essets åsikt om Kingdom Come som man kan kalla retro hårdrockens urmoder som fick oerhört med kritik på sin tid för att deras sjuttiotals influerande hårdrock hade liknande referensramar som Led Zeppelin (trots det faktum att Led Zeppelin själva blivit framgångrikt stämda av amerikanska bluesmusiker för upphovsrättsintrång)Info och smakprov av Kingdom Come finns på min blogg under kategorin Hidden Music Treasures.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag gillar Kingdom Come, hade deras första skivor på vinyl tidigare. "In Your Face" var väl en favorit. Har aldrig haft några problem med band som låter eller influerats av andra, så länge dom gör det på ett bra sätt och inte blir bleka kopior, utan tillför något eget. Så länge dom levererar bra låtar och inte blir ett tributeband.

      Har skrivit en recension på bandet Attic, som jag inte publicerat (för att jag vill vara så positiv som möjligt), som är lite för nära det band som dom drar sina influenser från utan att jag tycker att dom ger så mycket eget input. Trots att dom inte är dåliga. Kanske får köra den någon gång...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...