onsdag 7 november 2012

Politkskt korrekt - To Be or not To Be

Jag var för en tid sedan inblandad i en liten diskussion på en blogg om huruvida reaktionerna på Bosse Hanssons, numera ökända uttalande i radio, var ett falla av politiskt korrekt hysteri eller inte. Eller om det hela kunde förlåtas med hans uttalande med tanke på att han är från en annan generation.
Min syn på den historien är att hans uttalande faller under rubriken smygrasism av värsta sorten och att han får stå för sitt uttalande.

Nu har det seglat upp en ny kontrovers som hamnar i denna gråzon mellan politisk korrekthet och/eller masshysteri.

Gruppen No Doubt, med Gwen Stefani i spetsen har gett ut en video till sin senaste låt "Looking Hot" där man leker Indian och cowboy. Detta har upprört folk till den milda grad att gruppen valt att ta bort videon från nätet (så gott det går) och gå ut med en ursäkt. Det som upprört är att många anser att Indianerna framställs nedsättande och stereotypt.

Själv har jag lite svårt att se det kränkande i denna video. Visst, den ger en osann bild av Indianer, men jag tror inte riktigt att den är tänkt att vara korrekt. Snarare så ger den en otroligt romantiserad, något naiv bild, jag har nog aldrig tidigare sett en urbefolkning framställd så estetiskt snyggt. 
Videon är som sagt snygg och slick, mer ett modestatement än något annat. Känner man Gwen rätt, så är det just det som är meningen. Är det något som framställs negativt och stereotypt så är det väl Cowboysen i så fall.

Här var tanken att ha videon inbäddad, så att man kunde ha dragit sina egna slutsatser, men den togs bort innan jag hann publicera, så ni får hålla till godo med stillbilder.

Vad får mig att tycka att det är skillnad mellan Bosses fadäs i radio och detta? Även om Bosses uttalande inte var menat att höras för allmänheten, så var det han sade riktat med ren elakhet mot ett visst mål, för att omnämna en person med ordet Svarting, går aldrig att förmildra till något annat än medveten elakhet. Det No Doubt gör i sin video känns i mina ögon mer som ett, möjligen missriktat, försök att använda barndomens naiva syn på Indian och Cowboy leken med en vuxen tillspetsning.

Jag finner inte detta nämnvärt mer stötande än t.ex. hur Indianer framställs i Twilight filmerna och mig veterligen har det inte varit några större protester på denna front. Men jag kan ha fel, jag är ingen expert på området.

Låten då? Inte det bästa jag hört av No Doubt, jag vill ha mer av SKA-sväng även om det finns lite i låten, men den är inte direkt dålig.

Nä, skall man prata om icke politiskt korrekta videos, så står den här högre på min lista. Både usel musik och en förolämpning till all god smak.



Och by the way, Gwen, Looking Hot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...