tisdag 11 september 2012

Jazzen och jag

Jag tycker att Jazz är ett coolt ord. Ett riktigt coolt ord.
Tyvärr har jag aldrig riktigt kunnat säga det om musiken i sig. Jag gillar annars den mesta musiken i vissa doser, men Jazz gör mig mest nervös. Visst, jag generaliserar grovt här, för det finns visst en del Jazz som även jag kan uppskatta, men på det stora hela känns det oftast som en bunt musiker som spelar varsin låt tillsammans.

Skall jag vara riktigt elak så kan jag säga att jag är en ganska schysst Jazzpianist själv, problemet är att jag aldrig kan upprepa det jag gör, för det är bara infall på måfå (jag kan inte spela instrument överhuvudtaget). :-)

Därför blev det lite extra kul när jag faktiskt fick ett mail igår med en uppmaning att recensera just ett Jazz-album, vilket visar att man verkligen har koll på min blogg. :-) Bolaget som skickade uppmaningen har även Sparanza under sitt tak och det hade väl varit mer förståeligt, men i stället skickade man över Stockholmsgruppen "Same tree different Fruit - ABBA"

Och jag har verkligen givit det en chans. Inte en stor, men ändock ett par genomlyssningar av de samples som man skickat ut. Vilket i sig är väldigt tunt för att recensera något på riktigt. På det hela verkar det vara duktiga musiker. Jazzproffsen kanske skulle skrika -De bästa! eller något sådant, vad vet jag. Detta är i alla fall bandet:
Anders Wihk - piano
Svante Henryson - bass
Steve Gadd - drums
Guest apperances by:
David Sanborn - Saxophone
Robben Ford - Guitar (har till och med jag hört talas om)

Men, här kommer det stora Men:et.
Abba gjorde bra låtar. Klassiker.
Att göra en Abba cover kan vara kul. Särskilt om man som här gör något eget av det. Men att göra en hel skiva Jazzig hissmusik av Abba låtar, är lite som att låta Abba-Teens göra storstilad comeback. Det låter sig helt enkelt inte göras.
Det borde man förstå. Det gör mig lite sur, att så pass kompetenta musiker inte har bättre för sig. Det är väl lite därför som jag ändå gjorde denna lilla recension istället för att bara strunta i den och låta Abba-Gubz glida förbi obemärkta från min egen sida.

Sorry, ingen kaka idag.



3 kommentarer:

  1. Hissmusik var ordet. Gitarristen Siddhi J Sundt har gjort en abba-coverskiva. Han har fått in mer tryck och känsla med EN gitarr än vad hela orkestern här.

    Angående A-Teens kan vi vara lugna. En av deras f.d medlemmar sade att ABBA kommer att återförenas innan de gör det:)

    SvaraRadera
  2. Kul med gratis, även om man i vissa fall kan förstå varför sakerna är just gratis.

    Angående A-Teens kommer de förmodligen att heta A-Dults vid en eventuell sammanslagning.

    SvaraRadera
  3. Gratis och Gratis, man fick ett mail med länk till ovanstående video och lite pressmaterial men det är helt ok, då jag känner att jag inte skulle vilja undanhålla denna sanna njutning på något sätt för alla coola Jazz-cats därute.

    Jag tror jag blir lite extra förolämpad eftersom jag inte kan spela instrument själv och här kommer dessa herrar och gör något så här kasst.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...