torsdag 16 augusti 2012

Man kan inte förneka en bra låt... - 10

Skivan Unleashed in The East med Judas Priest (rimstuga) har varit en källa till missförstånd för mig. Precis som i förra inlägget i serien, Diamonds and Rust, så trodde jag att även dagens låt var en Judas låt. Självklart har ni nu gissat att det rör sig om The Green Manalishi skriven av Peter Green från Fleetwood Mac.

Peter skrev låten 1970 alldeles innan han slutade i Fleetwood Mac. Somliga säger att låten handlar om LSD, andra att den handlar om pengar.

Originalet är en råtung låt, med en lugn suggestiv bluesrock.
När Judas gör den, så blir den ett blytungt stycke vass metall, som trängt rakt in i vilken metallskalles innersta väsen och triggar nervbanorna att höja en knuten näve med pek och lillfinger rakt ut.
Detta så till den milda grad att den mer eller mindre blivit en standardlåt för Judas och som sagt, så trodde jag länge att det var deras egen låt. Förlåt Peter.

För mig var då, under tiden jag upptäckte låten, Fleetwood Mac ett mer polerat radioanpassat band. Med Stevie Nicks på sång och smäktande låtar som inte på något sätt var dåliga, men inte så värst spännande heller. Men, så upptäckte jag deras bluesrockiga förflutna och blev helt paff när jag hörde hur bra dom var. Ett helt annat band kan man tycka.

Fleetwood Mac


Judas Priest


Även den brittiska excentrikern Arthur Brown har gjort den. Och om det nu är LSD som ligger till grund, borde han vara den perfekte tolkaren. :-)


Många metalband har givetvis gjort covers av den, dock då verkar det vara Judas versionen som ligger till grund. Melvins har dock gjort en version som är mer troget det suggestiva bluesiga orginalet.


Som bonus här med Pantera

2 kommentarer:

  1. Tack för historielektionerna. Jag har lyssnat pinsamt lite på Judas Priest, har såklart koll på alla kända låtar (tror jag) men aldrig lyssnat på deras album. Tar jag händelserna i förväg om jag utgår från att Man kan inte... 11 blir den här:

    http://youtu.be/RbvJSfHwBMA

    SvaraRadera
  2. He He, faktum är att jag inte riktigt tänkt så långt ännu, men den är ju iofs det klockrena valet. :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...