tisdag 31 juli 2012

Uppdatering angående Slayer Reign in Blood Vinet

Fick just dessa goda nyheter från Brands for Fans. Slayers vin, Reign in Blood som recenserades här, kommer nu att släppas som i Systembolagets ordinarie sortiment, och senare ut i resten av Europa.

Att det tidigare endast gick att köpa på låda om sex flaskor var ju ett av vinets stora nackdelar i envigen mot AC/DC's Higway to Hell, så att man nu kommer att kunna köpa vinet styckvis får ses som väldigt postpositivt (gäller givetvis alla Rock-viner).

Dessutom passade man på att träffa Tom Araya på Metaltown i somras och fick då möjlighet att göra en exklusive intervju med honom (följer nedan). Han berättar om vinet och andra funderingar han har kring te.x dryck.



Med tanke på hur många artister det är som släppt viner på sistone; varför tror du att just musiker tar till sig och upptäckt vinet?
Jag tror inte att de har upptäckt den! Hahaha! Allvarligt talat så tror jag att musiker alltid har druckit och delat på ett gott vin. Det är, och jag hatar att säga det, en annan form av last. Ett bra vin har många kvaliteter, tycker jag. Om man dricker med måtta är det hälsosamt och bra för hjärtat. Musiker har ju alltid haft vinet runt sig, men det är egentligen rätt få som satt sig in i smaker och sammansättning. När jag växte upp drack min pappa mycket olika viner, vilket jag fick smak för och lärde mig uppskatta. Han pratade mycket om smaker och skillnader i karaktärer på viner. Vår manager, Rick Sales, är också en stor vinkonnässör. Han går på många provningar och har lärt mig en hel del om de olika kvaliteterna på vin. Jag vet inte varför musiker dricker vin, dock. Jag vet att Mozart drack mycket vin, och jag antar att det var där kopplingen började, hahaha!
Vad tyckte du om er Cabernet Sauvignon när du provade den?
När jag fick höra talas om idén med ett Slayer-vin fick jag prova lite olika förslag. Ärligt talat var jag rätt skeptisk först innan jag provade vinet. Sedan kände jag “vet du vad, det här är faktiskt riktigt bra. En riktigt fruktig och rund karaktär för att vara ett rött vin”. Den är smakrik och kändes fantastisk!
Den har fått bra mottagande i Sverige…
Det är coolt, men jag tycker verkligen det är ett bra vin. Jag gav en flaska till min bror som är vinkännare och han älskade den. Han provar mycket olika viner och han gav vår flaska tummen upp. Som sagt var jag skeptisk till att börja med, men jag hittade inga av de bittra, starka noterna med torr munkänsla som man kan få från sämre viner. Jag är glad att den har fått bra respons eftersom det är ett bra vin…
Har du haft något riktigt “vin-moment”, som man kan få av ett riktigt bra album eller fantastisk konsert?
Tja, ett sådant tillfälle skulle väl vara när vi fick smaka det här vinet första gången. Jag hade inga förväntningar alls, och var mer skeptisk än något annat. Men det var inget “vi tar vad som helst, drar på en etikett och kallar det ‘vårt vin’”, utan snarare ett bra vin som står på egna ben. Förutom det kan jag inte minnas några riktiga ‘vin-moment’. Du vet… jag har förmodligen haft många, men jag minns de inte! Hahaha! Det fanns en tid då jag drack mycket vin, men de stunderna minns jag inte riktigt… Jag vet inte om man skulle kalla de för vin-moments dock. Hahaha!
Vinet ni släpper är en amerikansk Cabernet Sauvignon. Du är från Chile, har du funderat på att släppa fler viner och något då från Chile?
Jag hoppas ju det. Vår manager brukar köpa chilenska viner och skicka mig ett par flaskor. Genom honom har jag provat en del som jag har gillat mycket. Men när de frågade om jag ville buteljera några chilenska viner kom jag bara att tänka på den Svarta Katten, Gato Negra. De frågade om jag provat Concho Y Toro, och jag sa ‘visst!’. Jag gillar de mycket, och vi har funderat på att göra något med dem, vilket vore fantastiskt kul. Chile producerar grymma viner, och jag skulle gärna se att vi gjorde något därifrån framöver som ett Slayer-vin. De har ju också en del riktigt bra vita viner som det vore kul att lyfta fram.
På tal om vita viner - har du någon favorit?
Jag har provat en del bra vita viner, och jag gillar den chilenska Pinot Grigion. Jag  blev tillfrågad om att komma upp med ett citat för att lyfta fram chilenska viner; det var en kille som höll upp ett revbensspjäll och en flaska vin och mitt förslag var “Are you Chilin’ or Grillin’?”. Vet inte om de kommer använda det däremot. De skulle kunna köra på “brown bag or glass?” hahaha! (syftande på amerikansk lag som säger att man inte får dricka alkohol offentligt, vilket gör att man döljer flaskorna i karaktäristiska bruna papperspåsar)

Har ni funderat på någon annan dryck att lansera, utöver vinet?
Skulle vi göra något mer skulle det involvera drycker vi gillar som band. Schnaps är en, tequila och vodka ett par andra. Vi är Sambuca-fans också! Vi dricker inte särskilt mycket whisky, även om jag själv kan njuta av en Crown Royal. Kerry är ju riktigt inne på Jägermeister, så han sponsrar dem… han kanske föreslår ett Slayer-Jägermeister samarbete. En “Slayermeister”, även om jag inte vet hur man skulle ta emot det. Men just nu fokuserar vi på vinet.
Kommer det här finnas tillgängligt i USA eller andra länder?
Ja, det hoppas jag definitivt. Jag har ju ingen aning om vilken logistik det krävs för att få något sådant att hända, men det har ju fått sådan bra respons eftersom det är ett bra vin. Jag tror nyckeln är att se till att vinet är så bra som möjligt, och då tror jag att det skulle funka fint i staterna. Faktum är att jag tror många mer etablerade vinprovare skulle bli förvånade över kvalitén på vinet. Kanske upptäcker de bandet efter att ha druckit vinet, hahaha! Efter att vi mötte folket bakom Brands for Fans förstod vi att de var riktiga vinmänniskor och vet vad de pratar om. Det är en bra produkt och det känns bra att ha ett vin som inte bara är en etikett på billigt blask, utan en väl utvald Cabernet Sauvignon.
Klockan drar iväg och vi lämnar Tom och bandet att förbereda sig för den fullständiga överkörningen av den 20.000 man starka publiken i Göteborg. Spelningen är magisk och såväl publik som recensenter är lyriska efteråt. Med ett vin som matchar bandets musikaliska kraft kan vi hålla upplevelsen vid liv för lång tid framöver.


2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...