torsdag 5 maj 2011

Lågstatusyrke.

Aftonbladet har riktat sina blickar mot läraryrket och dess status. Där förfasas man, oftast med rätta, över läraryrkets låga status. Men med de snäva sälja lösnummerögon som man numer använder, så är deras analyser lika mångbottnade som Sverigedemokraternas brukar vara.

För att påvisa hur jävligt lärarkåren har det i Sverige väljer man idag att lyfta fram en Tysk lärare som flyttat till Sverige och därmed fått gå ner 10000:- i månadslön.
Ehh, gäller inte detta de flesta yrken med någotsånär kompetenskrav? Själv jobbade jag inom IT-branschen i Schweiz ett tag och genom att flytta hem till Sverige så sänkte jag min lön med drygt 30000:- i månaden. Detta om man bara räknar den faktiska inkomsten omräknat till svenska kronor. Att det var otroligt mycket dyrare att bo i Schweiz osv. ingår inte i den kalkylen. Finns givetvis flera faktorer som skatter och försäkringar som man kan kika på...

Sedan kan man inte annat än konstatera att det finns saker här i världen som betyder mer än pengar. I den Tyska lärarens fall, kärleken. I mitt eget fall var det att familjen inte mådde bra av de rådande förhållandena runt vår emigration och för mig går alltid familjen först. Man skriver heller inte om varför inte den svenska kärleken inte flyttar till Tyskland och därigenom kanske får mer pengar om det nu är i kronor och ören som statusen räknas....

Dessutom så måste jag säga att genom åren har jag sett en del lärare, både under min egen skolgång och barnens, som faktiskt inte ens gjorde sig förtjänta av den låga lön dom har utan snarare skulle ha lön i örfilar. Kanske dags att införa skolagan igen? :-)

Sedan finns det ju en hel del andra yrkesgrupper som lever under samma förhållanden, inom vård och omsorg tex., men dom är väl för uttjatade... 

2 kommentarer:

  1. bra skrivet. synd bara att den tyska skolan är sämre än den svenskan, även om kunskapskraven är högre.

    SvaraRadera
  2. Ännu ett tecken på hur djupgående Aftonbladuskans analyser är.

    En sak man undrar över, är läraryrket generellt sett som ett högavlönat (eftersom det verkar vara det som Aftonbladet ser som värdemätare i fallet) statusyrke i Tyskland jämfört med andra jobb, eller är det bara skillnaden på summan i lönekuvertet Tyskland/Sverige som Aftonbladet riktar in sig på??

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...