lördag 18 december 2010

Våldtäkt

Precis som herr Moore skriver i ett brev till Svenska regeringen, så håller jag med om att Sverige kan te sig som ett paradis för våldtäktare. Dålig grad av upplösning och långsamhet i domstolar om det överhuvudtaget kommer upp, det i kombination med låga straff och på gränsen till löjliga böter och skadestånd.

Särskilt om man jämför med tex. Piratebay-målet, där både resurser som lagts ner och straff får en smått bisarr inramning jämfört med våldtäkts-mål.

Att han även har rätt i sitt brev att det ser ut som om Sverige lägger ner ovanligt mycket energi för att få Julian Assange till domstol i Sverige, och att det mer ser ut som om man mer går USA:s tillmötes för att sätta åt honom, kan jag också hålla med om.  

Det som möjligen kan skilja i vårt sätt att tycka om det hela är nog mer det att jag tycker att det är denna typen av resurser som man skall lägga hela tiden i väldtäktsmål. Vare sig man heter Julian Assange eller Svenne Svennson.

I mina ögon kommer alltid våldtäkt, sexuella övergrepp och misshandel av kvinnor att vara bland det lägsta som man kan ägna sig åt. Är det dessutom mot barn så försvinner allt människovärde för förövaren.

2 kommentarer:

  1. Tack själv.

    Skulle vilja skriva mer i ämnet, men det tenderar att göra mig så förbannad. :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...