tisdag 30 november 2010

Poster Art, Rock Art eller Pop Art och Screenprinting

 Kärt barn har många namn. Jag har en böjelse för så kallad Poster Art. Allt ifrån gammal vintage Art Deco som Mucha med sina skira och romatiska bilder till mer vulgära, moderna Rock posters som från tillverkare som Malleus. Särskilt den senare varianten då den så att säga kombinerar både min förtjusning med själva konstverket och min vurm för rockmusik.

Särskilt om man ser till dagens Screen tryckare som fortsätter att envisas med en teknik som i dagens datoriserade samhälle kan ses som otroligt ute och onödigt omständig. Men jag kan förstå och känna tjusningen av det organiska och analoga i hantverket.

Hur som helst, detta är något jag tycker om och det största problemet för att bli en hängiven samlare är givetvis pengar men även brist på väggplats som man måste samsas med resten av familjen och annan väggdekoration med .

Dock fick jag häromkvällen tillfälle att påbörja min samling av rock posters då jag slösurfade in på Ebay.com och gjorde en sökning på just Malleus.
Döm om min glädje då det precis höll på att avslutas en auktion på en av deras Queens of the Stoneage posters. Auktionen skulle avslutas om 26 sekunder och högsta budet var endast 7$ vilket är otroligt billigt i sammanhanget, kostar normalt från 75$ och uppåt.





 Så jag slängde mig på inloggningen (kan man säga så?) och budade i ren panik in 10$ och i samma sekund som budet gick in, vann jag auktionen. Gissa min lycka! Påbörja min samling med ett sådant kap.
Dock gick det över när jag nu hade tid att läsa igenom beskrivningen av objektet och det då visar sig att detta är en miniposter utskuren ur en bok och inte ett orginal.

Hepp, vad man bedrog sig!:-) Men men, det kunde varit värre. Nu får jag i alla fall en snygg bild att hänga på väggen, även om den är något mindre än jag anat och inte är ett äkta orginal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...