fredag 9 januari 2009

Rock hall of fame

Listor är alltid populärt, så efter att ha läst lite på "Atouch of evil", så blev jag lite inspirirad till att göra min egen Rock hall of fame. Här är första listan. Sångarna. Bandens ansikte utåt, som med sina röster väver musiken magi och mysterie runt om oss. Listan som sådan reflekterar inte enbart röstkvalitet, utan mer en alround upplevelse.

Rock hall of fame: Vocalists
Robert Plant:
En legend inom musiken helt enkelt. En röst som och en utsrålning som tränger igenom.

Ian Gillan
Vilken Pipa, vilken pipa

Dio
Liten man, en jättes röst.

David Coverdale
Bluesen, romantiken

Bruce Dickinson
Flyglarmet från Nottinghamshire. Sådant register och vilken publikdomptör.

Jim Morisson
Troligen den som i sammanhanget har minst röstresurser, men vilken utstråling och mystik.

Phil Lynnot
Smeksamt romantisk med underbar utstrålning och fantastisk låtskrivare.

JB
Sångare i Svenska Grand Magus, med en röst som kan allt från att smeka till att välta berg.

Thåström
Återigen, kanske inte den mest skönsjungane sångaren, men den inlevelsen får ståpälsen att vakna till liv.

Chris Cornell
Inlevelse och röst som berör.

Medvetet (eller fegt) har jag valt att inte rangordna dem, då det är dagsnoteringar på hur jag skulle skyffla om dem, och det gäller nog även i viss mån vilka som befinner sig på listan överhuvudtaget.

2 kommentarer:

  1. Jag skriver under på allt!
    Men Jorn Lande icke att förglömma likaså den tjurige trulige Axl Rose med sin fantastiska lidelsefulla stämma som får åtminstone min hud att knottra sig men Gillan e för mig alltid förknippad med det bästa! jag får sån otrolig ståpäls utav hans röstresurser "Child in time" my god!
    Sen e jag lite svag för Sammy Hagar i Montrose 70 tal...ja listan kan fyllas på i all oändlighet...

    SvaraRadera
  2. Sant, men som sagt, listor är alltid för korta och det rör sig om dagsnoteringar.:-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...