torsdag 7 augusti 2008

Sommarminnen

Idag känns det riktigt höstruskigt, och då är det skönt att minnas den sommar som gått.

Var iväg med frugan på Rockweekend i Kilafors där vi fick oss en dos kultur. En otroligt mysig liten festival som startat upp i Södra Hälsingland som drog en del bra band och riktigt bra med folk. Själva var vi bara där på dag 1 och såg band som:

EUROPE
HELLOWEEN
MUSTASCH
BLOODBOUND

SONIC SYNDICATE
PAUL DIANNO
ENTOMBED
CRAZY LIXX

Kvällens stora behållning var enligt mig Mustasch och Europe.

Ralph och hans gäng i Mustasch levererar några av rocksveriges just nu bästa låtar. Energiskt och kul med lite lokal anknytning eftersom man hade "Bollnäs-Martin" på gitarr.

Europe levererade gamla hittar blandat med lite nyare alster, till en allsångssugen publik. Tror att det blev 4:e gången jag såg dem, fast första gången på den här sidan 80-talet, och dom kändes både bekanta och fräscha på samma gång. Att man körde min favoritlåt, Seven doors hotel, gjorde inte spelningen sämre. Joeys röst lät lite sliten stundtals, men det gjorde bara sången bättre enligt mig, eftersom hans röst kan låta lite väl polerad ibland, särskilt på skiva och till de nya lite ruffigare låtarna.

Bloodbound var också en positiv överraskning. Hade aldrig hört dem tidigare, men dom var bra över förväntan. Bra låtar och bra scenshow som jag gärna ser mer av.

Sedan kommer vi till avdelningen bottennapp.
Paul Dianno, Iron Maidens orginalsångare. En man som varit med och gjort några deras bästa låtar och en av akterna som jag riktigt såg fram mot att se. Redan på vägen ner mot scenen stod det klart att det inte var någon idé att lämna barområdet och att det skulle krävas något starkt för att stå ut. I min mening lyckades han slakta sönder det mesta av de klassiska låtar han hade i bagaget och de låtar han hade med i eget namn var inte ens värda att lyssnas på. Kan till stor del bero på att jag är svårt allergisk mot growlande och han gjorde sitt bästa i att trycka in lite av den varan här och där mest hela tiden.

En annan nostalgi-dängare av mått var Helloween, krävdes inte många låtar för att förstå varför jag aldrig gillade dem på 80-talet heller. Riktigt uselt tysk pompösrock framförd av patetiskt poserande gubbs, som dessutom fick dom alldeles för mycket tid på scenen. Lite kräksmak i munnen helt enkelt.

Sonic Syndicate och Entombed var säkert jättebra för dem som gillar deras avarter av musik.

Crazy Lixx blev lite av en parantes, men dom gjorde hyffsat bra ifrån sig, det lilla jag hann höra.

2:a dagen bjöd på ett par akter som jag gärna skulle ha sett om jag haft biljett, såsom Thin Lizzy och Alice Cooper, men regnet var så ihärdigt och resten av banden något ointressanta så det fick va'.

Festivalsområdet ligger bildskönt vid Kilafors herrgård. Det var rätt ok matutbud inne på festivalen, men man hade missat att det produceras skräp runt dessa faciliteter och bristen på soptunnor blev snart uppenbar. Men det var givetvis lite kul att se folk halka omkull i ostsåsen som blev liggande i gräset runt Tacoståndets.:-)

Lite för få Bajjamajjor, och de som fanns var aningen underligt placerade. Merparten hade ställts innanför avspärrningarna till barområdet, så att folk under 18 inte hade tillträde. Dessutom var dom placerade så att man stod mitt ibland dem om man ville titta på stora scenen inifrån barområdet, vilket efter en stund gjorde att öldrickandet blev till en konstig upplevelse rent doftmässigt. Malt, urin och rännskita - en oslagbar kombo.

Barerna var lite underdimensionerade. Köerna blev framåt nattkvisten otroligt långa och o organiserade. Cidern tog slut redan tidigt på kvällen. Priserna överlag var bra, förutom att huvudsponsorn Jack Daniels rävgift kostade skjortan. Särskilt då den färdigblandade Jack/Cola burken som gick på 90 spänn. Tog inte lång tid för folk att inse att det blev billigare att köpa en liten flaska JackD och en burk cola och blanda själva.:-)

I övrigt inget att klaga på. Håll hornen högt och boka in nästa års festival, särskilt om man får dit lite bättre band (läs sådana som jag gillar typ Grand Magus osv.)!

2 kommentarer:

  1. Låter kul!
    Bloodbound har jag haft i min Mp 3 spelare sen i vintras och trodde jag hade lagt ut dom på min blogg!??

    Grand Magus låter lite som Rainbow..men låter i mitt tycke väldigt bra :)

    Du ta o ring posten ang extrasumman du fick pröjsa.
    Vi har aldrig betalt extra vid dörren bara tull o frakt.

    SvaraRadera
  2. Kan vara så att jag lyssnat BloodBound någon enstaka gång förut, troligen på din blogg. Men inte så däringa riktigt som ett live-franträdande kan bli.:-)

    Får kolla med posten helt enkelt...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...