tisdag 20 november 2007

UppsalaHackaren

Den så kallade Uppsalahackaren är inte nöjd med sin dom och kommenterar den med "De har förstört min framtid innan jag ens är vuxen".
Jag vill bara säga att, nej, det är du själv som förstört din framtid innan du ens är vuxen. Förutsatt att du har begått intrången, förstås. Denna text är skriven med det som utgångspunkt.

Jag måste tillstå att jag inte är fullt insatt i rättegångsmaterialet, utan bara har följt medias rapportering. Jag är dessutom medveten om bristen på IT-kunskap hos rättsväsendet. Jag vet inte heller vilken avdelning inom Rikskrim som har utrett intrången, men jag vet att det finns väldigt kompetent personal inom vissa avdelningar där. Dock är dom ofta uppknutna i mer högprioterade mål som barnporrshärvor och liknande.

Ett annat av hans uttalanden, -Ska jag betala 200 000 med mitt CSN-bidrag eller?
Tydligen!
Det finns ett gammalt Amerikanskt talesätt, If tou can't do the time, Don't do the Crime.

Det är dessutom inte eventuellt vinstintresse som avgör om detta är ett brott eller inte, utan handlingen i sig. En annan sak som slår mig, om han nu är så duktig på IT-säkerhet, så borde han ha kunnat skydda sin egen server bättre, och inte blivit offer för andra hackare.

Men han skall ha rätt i att det inte behöver vara konstigt att en Linuxanvändare använder sig av nano för att läsa textfiler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...